Bloodline (2018)

Recensie Bloodline CinemagazineRegie: Henry Jacobson | 95 minuten | misdaad, horror | Acteurs: Seann William Scott, Mariela Garriga, Dale Dickey, Christie Herring, Raymond Alexander Cham Jr., Nick Boraine, Kevin Carroll, Sean H. Scully, Matthew Bellows, Leith M. Burke, Hudson West, Dusty Sorg, Cassandra Ballard, Larsen Thompson, Hira Ambrosino

Is typecasting een zegen of een vloek? Voor een acteur kan het lucratief zijn om keer op keer dezelfde rol te spelen – waar hij goed in is. Neem nu Sean William Scott. Deze man speelde talloze keren een oversekste vent in de ‘American Pie’ franchise. Zijn Stiffler werd een iconisch personage. Na zijn doorbraak besloot deze Amerikaan om meerdere van dit soort rollen te vertolken, omdat hij daar nu eenmaal voor werd gevraagd. Nu de populariteit van de eerder genoemde franchise is gedaald, wordt het tijd voor wat nieuws. Enter ‘Bloodline’. In deze horror/thriller speelt Scott geen geile grapjas, maar een ijskoude moordenaar. Het is een rol die hem verrassend goed afgaat.

In ‘Bloodline’ draait het om Evan Cole (Scott). Deze man heeft het ogenschijnlijk goed voor elkaar. Hij is getrouwd met een lieve vrouw, is onlangs vader geworden van een gezonde zoon en is werkzaam als maatschappelijk werker bij een school. Voor de buitenwereld lijkt Evan een liefhebbende, ietwat saaie burgerman, maar de waarheid is toch anders. In zijn vrije tijd vermoordt deze kersverse vader mensen die in zijn ogen slecht zijn en zijn normen en waarden niet delen.

Scott is erg sterk in ‘Bloodline’ en zet een ijskoude en emotieloze killer neer. Je ziet een moordenaar die acteert dat hij een goed mens is. De casting van Scott is een gouden greep geweest, maar hij had een beter script verdiend. Evan is geen sympathiek personage, hoewel zijn beweegredenen enigszins begrijpelijk zijn. Hij is dan wel weer sympathieker dan zijn slachtoffers, maar feit is wel dat je dus een speelfilm lang naar vervelende personages kijkt. Een wat vlotter plot, een compactere speelduur en meer moorden hadden dit euvel kunnen verzachten. In de huidige vorm is ‘Bloodline’ bij vlagen te langdradig.

De moordpartijen in ‘Bloodline’ zijn intens. Zeker voor ‘Blumhouse’ begrippen, de Amerikaanse productiemaatschappij die zowat eigenhandig het horrorgenre in Hollywood in leven houdt. Frontaal vrouwelijk naakt en compromisloze steekpartijen: je verwacht het niet snel in een commerciële titel als deze. De special effects zien er lekker goor uit en het geweld wordt helder in beeld gebracht. Hoe goed het acteerwerk en de special effects ook zijn: zonder aansprekend plot kom je niet ver. Op dat vlak scoort deze film matig. Het dunne verhaal kabbelt net iets te vaak doelloos voort. Jammer. Krappe voldoende.

DVD-release: 7 november 2019