Brandweerman Sam: UFO Alarm! – Fireman Sam: Alien Alert! The Movie (2016)

Recensie Brandweerman Sam: UFO Alarm CinemagazineRegie: Gary Andrews | 60 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Stan Limburg, Job Bovelander, Hildegard van Nylen, Huub Dikstaal, Jannemien Cnossen, Dennis Kivit, Jan Elbertse

Voor veel kleine kinderen is hij een echte held: Brandweerman Sam. Oorspronkelijk komt de geanimeerde spuitgast uit Wales en heet hij ‘Fireman Sam’. Al in 1985 verschenen de eerste avonturen rond Brandweerman Sam op de Britse televisie (de eerste reeksen afleveringen werden in het Welsh gesproken); vijf jaar later was hij voor het eerst op de Nederlandse buis gezien. De serie werd bedacht door Dave Gingell en Dave Jones, twee voormalige brandweermannen die hun eigen ervaringen in de verhaaltjes verwerkten. Mike Young, producent van de tekenfilmserie ‘SuperTed’, zag wel brood in hun ideeën en gaf illustrator Rob Lee de opdracht om de personages en de verhaallijnen verder uit te werken. De belevenissen van Brandweerman Sam werden aanvankelijk opgenomen in stop-motion, de animatietechniek met poppen waarbij beeldje voor beeldje wordt opgenomen. Een enorm tijdrovende klus, omdat in één seconde vijfentwintig beeldjes gaan. In 1994 leek de serie ten einde te zijn, maar omdat zijn populariteit onder de allerkleinsten onverminderd groot bleek, werd in 2003 nieuw leven geblazen in ‘Brandweerman Sam’. De eenentwintigste-eeuwse filmpjes worden gemaakt aan de hand van computeranimatietechnieken. Niet alleen kunnen de filmpjes nu sneller gemaakt worden, het kost ook beduidend minder. Al hebben de oude, stop-motionfilmpjes wel meer charme dan ‘Brandweerman Sam’ nieuwe stijl.

Voor wie hem niet kent; Brandweerman Sam woont in het aan zee gelegen plaatsje Piekepolder (oorspronkelijk Pontypandy). Onder leiding van commandant Staal komen hij en zijn collega’s Elvis en Jenny in actie bij brand of als er iemand in nood is. Soms worden ze daarbij geholpen door helikopterpiloot Tom. In elke aflevering is er een dorpsgenoot die om hulp vraagt. Niet zelden moet de brandweer uitrukken doordat de ondernemende jongen Norbert Puk iets ondeugends gedaan heeft en daardoor in de problemen is gekomen. In veel afleveringen wordt bovendien aandacht besteed aan het brandveilig houden van huis en haard. Van zo ongeveer elke succesvolle animatieserie verschijnt tegenwoordig een speelfilm, dus ook van ‘Brandweerman Sam’. In 2010 was er ‘Brandweerman Sam: de grote brand in Piekepolder’, die in 2014 werd opgevolgd door ‘Brandweerman Sam: Helden van de Stad’. Inmiddels is er ook een derde speelfilm verschenen, getiteld ‘Brandweerman Sam: UFO Alarm’ (2016). Ook hierin is het Norbert Puk die de boel aanzwengelt. Hij meent namelijk tijdens een nachtelijk autoritje met zijn moeder een vliegende schotel te hebben gezien. Het verhaal gaat meteen als een lopend vuurtje (!) door Piekepolder, want binnen de kortste keren loopt iedereen om zich heen te kijken of er misschien ergens ufo’s voorbijkomen. Want waar vliegende schotels zijn, moeten ook buitenaardse wezens zijn, zou je denken. Ook de snode tv-presentator Buck Douglas is met zijn crew neergestreken in Piekepolder, hij blijkt buitengewoon geïnteresseerd te zijn in ufo’s. Wanneer Norbert met een groepje vrienden op zoek gaat naar de vliegende schotel, loopt dat slecht af. Zijn vriendinnetje Sara valt in een ravijn en breekt haar arm. Gelukkig dat Sam in de buurt is om de kinderen te redden. De alien die hij op de hielen zat, laat hij maar lopen; het is veel belangrijker om iedereen weer veilig thuis te brengen. Maar Norbert laat het er niet bij zitten en vervolgt zijn onderzoek. Sam en hij ontdekken dat er vreemde dingen gaande zijn in het dorp…

De filmpjes van Brandweerman Sam draaien vaak om een boodschap – denk: niet met vuur spelen, eerst nadenken voordat je wat doet, et cetera – wijze lessen waar de jongste jeugd wat aan heeft (want ook al storen veel volwassen zich aan die duimendik opgelegde moraal, de kleintjes hebben amper in de gaten dat ze op een boodschap getrakteerd worden). De belangrijkste levensles in ‘UFO Alarm’ lijkt te zijn dat je je niet zomaar alles moet laten wijsmaken en te allen tijde je eigen gezonde verstand moet gebruiken. Aan de hand van voor drie- tot zesjarigen behapbare situaties wordt die boodschap uitgedragen. Voor hen zijn de avonturen van Sam, Norbert en hun vrienden enerverend genoeg; voor volwassenen die over de schouder van hun kroost meekijken is het allemaal wat braafjes. ‘Brandweerman Sam’ is met zijn tijd meegegaan – er zijn drones, mobiele telefoons en andere moderne technologische snufjes te zien in deze film – maar de animaties ogen belegen en houterig. Natuurlijk zijn we verwend, met al het moois dat uit de stallen van onder meer Disney/Pixar, DreamWorks, Laika en de Japanse Studio Ghibli komt, maar zelfs als je rekening houdt met de beperkte middelen waarmee het Britse HiT Entertainment het allemaal moet doen, ligt het niveau van de animaties te laag. Zoals eerder gezegd; de kleintjes zullen er niet om malen. Zij gaan ongetwijfeld volledig op in de avonturen die hun held beleeft en met een speelduur van zestig minuten is het allemaal precies op hún wensen afgestemd.

Bioscooprelease: 26 juli 2017
VOD-release: 14 november 2017
DVD-release: 14 november 2017