Broken Horses (2015)

Regie: Vidhu Vinod Chopra | 96 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Anton Yelchin, Chris Marquette, Vincent D’Onofrio, María Valverde, Thomas Jane, Sean Patrick Flanery, Frank M. Ahearn, Sadie Alexandru, Scott Aschenbrenner, Chad Bishop, Jordi Caballero, David Castro, Wes Chatham, Shelly Dhar, Jeremy Luke, Steve Luna, AJ Meijer, Nicholas Neve, Juan Riedinger, Johnathon Schaech, Greg Serano, Ray Julian Torres, Lenny von Dohlen

Kan een Japanner leren jodelen als een Zwitser? Kan een Soedanees een geloofwaardige klompendans dansen? Kan een Schot een Japanse manga tekenen of een Sloveen een authentieke tango componeren? Het antwoord luidt: nee, waarschijnlijk niet. En dat geldt ook voor de vraag of een Indiase regisseur zich echt kan verplaatsen in de gewelddadige en broeierige cultuur van het diepe Amerikaanse zuiden.

Dat is tenminste de conclusie na het zien van ‘Broken Horses’, het Amerikaanse debuut van Bollywood-regisseur Vidhu Vinod Chopra. In ‘Broken Horses’ keert de jonge violist Jakey terug naar zijn geboortedorp aan de Mexicaanse grens. Daar blijkt dat zijn geestelijk achtergebleven broer Buddy deel is gaan uitmaken van de bende van streektiran Julius Hench. Om zijn broer te redden hangt Jakey zijn viool aan de wilgen en neemt hij dienst bij Julius’ bende. En dan meldt Jakeys verloofde zich in het dorp…

‘Broken Horses’ lijkt voor zijn setting te hebben gekeken naar een Amerikaanse kraker als ‘No Country for Old Men’, een film waarin de look en feel van de klassieke western is verplaatst naar het heden. Ook in ‘Broken Horses’ zien we Stetsons, revolverhelden, bendes die hele gemeenschappen tiranniseren, een saloonachtig café (uiteraard The Alamo) en opstuivend woestijnzand.

Visueel komen we op die manier prima aan onze trekken. Maar waar het helemaal mis gaat is het scenario. Alsof het is geschreven door aliens die jarenlang de Amerikaanse cultuur hebben bestudeerd zonder ooit een stap buiten hun eigen zonnestelsel te hebben gewaagd. De personages praten vreemd, gedragen zich vreemd en lijken alleen qua uiterlijk op Amerikaanse filmpersonages. Buddy is een agressieve kleuter van dik in de twintig met sentimentele oprispingen, Julius Hench een bullebak die nog altijd huilt om vrouw en kind (die hij levend heeft verbrand), en Jakey is een personage dat zich de hele tijd afvraagt wat voor personage hij nou eigenlijk is. En dan is er ook nog een man zonder benen in een rolstoel die in een verlaten bioscoop ronddwaalt.

Het verhaal wemelt van vreemde en ongeloofwaardige gebeurtenissen, inclusief bizarre finale. Een beetje als een 19e-eeuwse opera, vol sentimentaliteit, opgeblazen gevoelsuitbarstingen en met een soort hinkstapsprongen van overdreven scène naar overdreven scène. Dus wie niet bang is voor een Indiase western, kan zijn lol nog op met dit curiosum. Voor iedere andere filmliefhebber is ‘Broken Horses’ zonde van de tijd.

‘Broken Horses’ verschijnt woensdag 13 januari 2016 op DVD.