Cas (2016)

Regie: Joris van den Berg | 50 minuten | drama | Acteurs: Wieger Windhorst, Kevin Hassing, Felix Meyer, Yootha Wong-Loi-Sing Job Raaijmakers

Zingen, acteren, musiceren; Wieger Windhorst kan het allemaal. Hij studeerde in 2013 af als theatraal performer aan de Toneelacademie van Maastricht. Voor die tijd speelde hij al een hoofdrol naast Anneke Blok in de speelfilm ‘Alles stroomt’ (2009), en kleinere rollen in ‘Het leven uit een dag’ (2011) en televisieseries als ‘Levenslied’ en ‘Volgens Robert’. Tijdens zijn derde jaar aan de Toneelacademie schreef de multigetalenteerde Amsterdammer de novelle ‘Het goddelijke gat of het jaar kak’; momenteel werkt hij aan zijn debuutroman en schrijft hij columns voor het tijdschrift LINDA. Alsof hij daar nog niet druk genoeg mee is, is Windhorst ook nog eens zanger van de ska-band ROLF de band, die in 2014 zijn debuutalbum uitbracht en met rapper Akwasi een single opnam. Samen met Kevin Hassing, die we onder meer kennen uit ‘Goede tijden, slechte tijden’, schittert Wieger in de korte film ‘Cas’ (2016), uit de reeks One Night Stands van veelbelovende jonge Nederlandse filmmakers.

Pepijn (Wieger Windhorst) en Sjors (Kevin Hassing) zijn al zeven jaar een stel. Ze wonen samen in een stijlvol Amsterdams appartement en spelen met de gedachte om hun vriendin Mia (Yootha Wong-Loi-Sing) te vragen om als draagmoeder voor hen te fungeren. Al zou Pepijn ook nog wel eerst op wereldreis willen. Hun ogenschijnlijk steady relatie wordt flink opgeschud als ze de Vlaamse, levenslustige Cas (Felix Meyer), die op zoek is naar een studentenflat, bij hen op de bank laten slapen. Als Pepijn en Sjors allebei voor Cas’ laconieke charmes beginnen te vallen, ontstaat er een onstuimige driehoeksverhouding. Vormt Cas’ aanwezigheid een bedreiging voor hun relatie of is hij juist precies wat ze nodig hebben?

Filmmaker Joris van den Berg haalde zijn inspiratie bij het stripboek ‘Dansen op de vulkaan’ van Floor de Goede, waarin een complexe driehoeksrelatie wordt beschreven. Van den Berg en zijn scenarist Bastiaan Tichler waren op zoek naar een verhaal over een relatie die op zijn einde loopt. “We dachten aan situaties waarin je eigenlijk niet wilt toegeven dat er iets is veranderd en dat je het dus maar probeert vol te houden. Totdat je zoiets extreems doet als een derde persoon in je relatie toelaten.” Van den Berg laat de camera als observator optreden in de leefwereld van Pepijn en Sjors, en het is dankzij het sterke spel van Wieghorst en Hassing dat de onderlinge spanning voelbaar is. Je bent geneigd indringer Cas aan te wijzen als spelbreker, maar eigenlijk is hij niet meer dan een katalysator voor gebeurtenissen die er anders waarschijnlijk ook wel waren geweest. ‘Cas’ is intiem door zijn manier van filmen, maar ook doordat de acteurs zich letterlijk bloot geven. Van den Berg en Tichler hebben getracht er een universeel verhaal van te maken over het afbrokkelen van een relatie – dat het hier een homostel betreft is slechts bijzaak – en zijn daar zeker in geslaagd. Met dank aan Meyer, Hassing en met name Windhorst, die van het scherm spat en het publiek zonder enige moeite om zijn vinger weet te winden.

‘Cas’ wordt zondag 6 november 2016 op NPO 3 uitgezonden om 22:30 uur.