Chungking Express-Chung Hing sam lam (1994)

Recensie Chungking Express CinemagazineRegie: Wong Kar Wai | 102 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Ching-hsia Lin, Tony Leung Chiu Wai, Faye Wong, Takeshi Kaneshiro, Valerie Chow, Chen Jinquan, Lee-na Kwan, Zhiming Huang, Liang Zhen, Songshen Zuo

‘Chungking Express’ is een ongewone film in de goede zin van het woord. Het ongewone zit hem niet alleen in een afwijkende manier van filmen, zoals met een woest bewegende camera in het eerste deel, maar in een net iets andere benadering van de personages en niet levende zaken dan gebruikelijk in films. Hierdoor ontstaat een eigenzinnige, humorvolle sfeer met een eigen logica. Het eerste deel is minder goed dan het tweede, maar verder net zo grappig en apart.

Agent 223 heeft last van liefdesverdriet, maar blijft geloven dat hij en zijn geliefde May herenigd zullen worden. Dit ondanks de nuchtere opmerkingen van de eigenaar (Chen Jinqua) van ‘Midnight Express’, het fastfood tentje dat hij frequenteert. Deze wereldwijze man zegt dat May niet terugkomt en dat agent 223 aan een nieuwe liefde moet gaan denken, zoals aan zijn nichtje Faye (Faye Wong). Maar agent 223 aarzelt net iets te lang en Faye wordt verliefd op agent 663.

Dit deel is vooral grappig door het leuke spel van Takeshi Kaneshiro die zichzelf niet al te serieus neemt als hij bijvoorbeeld wanhopig probeert een afspraakje te regelen met vrouwen die hij soms al een eeuwigheid niet meer heeft gezien. De verhaallijn met de geheimzinnige, criminele vrouw die gespeeld wordt door Ching-hsia Lin is er een beetje met de haren bijgesleurd, maar door de leuke gimmick met een blonde pruik, regenjas en een pistool dat ze ondanks haar popperige uiterlijk maar al te graag gebruikt, zeker niet vervelend.

In deel merkt agent 663 weinig van de verliefdheid van Faye. Voor hem is ze alleen het meisje dat keihard muziek heeft op staan van The Mama’s and the Papa’s als hij voor zijn vriendin eten komt halen bij ‘Midnight Express’. En als zijn vriendin hem verlaten heeft, is hij zo verdrietig dat hij Faye nog steeds niet opmerkt. Zijn verstrooidheid gaat zo ver dat als Faye in het bezit is gekomen van zijn huissleutels en van alles in zijn huis verandert, hij dat niet eens merkt. Gelukkig voor Faye kan ze daardoor wel net doen alsof ze samenwonen.

Dit deel is liefdevol en grappig. Uit verdriet over zijn verbroken relatie spreekt agent 663 mopperend zijn handdoek toe dat deze zich teveel laat gaan en zegt tegen zijn stuk zeep dat het veel te mager is geworden. Wat hem betreft moeten ze zich vermannen. Het lichtelijk absurde is prachtig droog gespeeld. En de manier waarop Faye haar verliefdheid vormgeeft, is het uitkomen van een wensdroom om invloed te hebben op het object van haar liefde zonder enige kwaadaardige bijbedoeling. Ze maakt zijn huis schoon, doet nieuwe vissen in zijn aquarium en zorgt dat hij naar de muziek luistert waar zij van houdt. Zelden is het verlangen deel uit te maken van iemand anders leven zo aangrijpend verbeeld.

‘Chungking Express’ wijkt af van de doorsnee Aziatische films die martial arts in volle glorie laten zien of vol zitten met zwaar aangezet drama en doet denken aan een Woody Allen film over relaties en alles wat daarbij komt kijken. Maar door de poëtische benadering van de werkelijkheid is het wel een verre neef uit het Verre Oosten en die aparte mix is beslist een van de grootste charmes van deze film.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 5 oktober 1995
Bioscooprelease: 10 juni 2021 (re-release, 4K gerestaureerd)