City Lights (1931)

Recensie City Lights CinemagazineRegie: Charles Chaplin | 87 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Virginia Cherrill, Florence Lee, Harry Myers, Al Ernest Garcia, Hank Mann, Charles Chaplin, Jean Carpenter

In ‘City Lights’ wordt Chaplin verliefd op een blind bloemenmeisje en probeert hij geld bij elkaar te krijgen voor een operatie aan haar ogen. Dit gegeven is de basis voor één van de bekendste film van Charles Chaplin. De acteur bewijst hiermee eens te meer dat hij de meester van de komische stomme film is. Natuurlijk is het aan de film af te zien dat hij in 1931 gemaakt is, maar ook nu nog is de film een genot voor het oog. Het verhaal zit prima in elkaar, maar is eigenlijk niet zo belangrijk. Het is de kapstok waaraan de geniale grappen van Chaplin worden opgehangen. De enorme dichtheid aan vernuftige visuele grapjes maakt ‘City Lights’ nog steeds de moeite waard. Eén van de mooiste voorbeelden hiervan is de bokswedstrijd waaraan Chaplin meedoet om geld te verdienen voor het blinde bloemenmeisje. Chaplin maakt zich nogal zorgen over de wedstrijd en dit is te zien aan de lachwekkende choreografie. De bokswedstrijd is als een dans waarbij Chaplin, zijn tegenstander en de scheidsrechter gedrieën in de boksring om elkaar heen draaien, waarbij Chaplin probeert om vooral niet in de buurt van zijn tegenstander te komen. Charles Chaplin is niet zonder reden wereldberoemd geworden. Dat wordt in ‘City Lights’ weer eens bevestigd.

Zijn hele fysiek leent zich geweldig voor de stomme film. Zijn stijl is uit duizenden te herkennen. Nog steeds weet vrijwel iedereen Chaplin aan zijn unieke loopje te herkennen. Net als in vele andere films zet hij in ‘City Lights’ de vagebondfiguur neer, die zo kenmerkend gekleed is in zijn te krappe jasje, te grote broek en schoenen, de bolhoed en wandelstok.

‘City Lights’ is een bijzondere film. Terwijl stomme films in 1931 eigenlijk niet werden gemaakt, stond Chaplin erop dat ‘City Lights’ zonder dialoog werd gemaakt. Dankzij zijn invloed in Hollywood kreeg hij dit voor elkaar. Hij had totale artistieke vrijheid bij het maken van ‘City Lights’ en componeerde ook de filmmuziek. Ondanks het feit dat stomme films in 1931 niet populair waren, wist Chaplin van ‘City Lights’ een enorm succes te maken. Het feit dat ‘City Lights’ zoveel jaren later nog steeds niet aan kracht heeft ingeboet, bewijst dat dit succes meer dan verdiend was.

Wietske Uneken

Waardering: 5

Bioscooprelease: 1 mei 1931