Clerks III (2022)

Regie: Kevin Smith | 100 minuten | komedie | Acteurs: Brian O’Halloran, Jeff Anderson, Jason Mewes, Kevin Smith, Trevor Fehrman, Rosario Dawson, Marilyn Ghigliotti, Scott Schiaffo, Harley Quinn Smith, Vincent Pereira

In dit nostalgische slotakkoord van de Clerks-trilogie neemt regisseur Kevin Smith de kijker nog eens mee naar het ‘Quick Stop’ winkeltje in New Jersey, waar Dante (Brian O’Halloran) en Randal (Jeff Anderson) het grootste deel van hun dag doorbrengen. De videotheek waar Randal ooit werkte, is inmiddels ter ziele gegaan. De rondhangende drugsdealers Jay (Jason Mewes) en Silent Bob (Kevin Smith zelf) hebben de videotheek overgenomen als een legaal wietverkoop punt.

Verder lijkt er aan de oppervlakte weinig veranderd sinds ‘Clerks’ (1994): ze spelen nog steeds ijshockey (zonder ijs) op het dak van de Quick Stop – of er nu klanten zijn of niet – en houden ze grappige discussies over superhelden en Star Wars. Maar Dante is nog diep in rouw na de tragische dood van Becky (Rosario Dawson) – de vriendin die hij in ‘Clerks II’ (2006) ontmoette – en hun ongeboren dochter na een auto-ongeluk. Dante en Randals wazige vrienden Elias (Trevor Fehrmann) en Blockchain (Austin Zajur) zijn helemaal ‘in de Here’ en willen NFT vliegers gaan verkopen, met daarop de “Buddy Christ” afbeelding die we nog kennen uit ‘Dogma’ (1999).

En dan verandert alles: Randal krijgt een hartinfarct en besluit na zijn herstel een film te gaan maken over hun leven. Intussen worden Elias en Blockchain satanisten en communiceert Dante met de geest van Becky over het verwerken van zijn verdriet.

Het zag er lang niet naar uit dat er ooit nog een ‘Clerks III’ zou komen. In 2017 lag er een compleet script, toen Jeff Anderson zich terugtrok en weigerde om Randal nog een keer te spelen. Die versie zou echter nooit gemaakt worden, omdat Smith in 2018 een zwaar hartinfarct kreeg. Na zijn herstel – waarbij Smith zijn levensstijl aanpaste en tientallen kilo’s afviel – kwam een compleet nieuwe versie van ‘Clerks III’ tot stand. Een versie waarin de dood veel meer centraal staat en die een stuk serieuzer van toon is dan de eerste twee delen. Er valt ook heus nog genoeg te grinniken, maar er hangt toch een zweem van melancholie over het geheel. Smith grijpt gretig terug naar met name de eerste film en hoewel dat een feest van herkenning is, maakt het ook een tikje weemoedig. Scènes uit de eerste film worden minutieus gekopieerd – ook al zijn de acteurs inmiddels bijna 30 jaar ouder.

Het is zeker geen perfecte film, de toon is onevenwichtig en niet alle grappen landen even goed, maar het wordt allemaal met passie verteld en de acteurs lijken er zichtbaar plezier in te hebben om hun personages nog één keer tot leven te brengen. De grappigste scène is als er rollen gecast moeten worden voor Randals film en er een reeks aan bekende acteurs voorbijkomt die auditie komen doen voor een rolletje.

Het filmische oeuvre van Smith heeft maar een beperkte aantrekkingskracht bij het grote publiek. Zijn humor, toon en thema’s doen veel mensen met hun ogen rollen. ‘Clerks III’ is nog meer naar binnen gekeerd dan sommige van zijn andere films. Voor fans van de twee eerdere delen van ‘Clerks’ is dit echter uiteraard een must.

Hans Geurts

VOD-release: 14 oktober 2022 (Pathé Thuis)