Coming Home in the Dark (2021)

Recensie Coming Home in the Dark CinemagazineRegie: James Ashcroft | 93 minuten | misdaad, horror | Acteurs: Matthias Luafutu, Miriama McDowell, Erik Thomson, Billy Paratene, Frankie Paratene, Desray Armstrong, Alan Palmer, Daniel Gillies, Ike Hamon, Sam Carter, Bailey Cowan, Timon Zeiss, Tioti O’Donnell, Kaira O’Donnell

In ‘Coming Home in the Dark’ besluiten Alan, Jill en hun tienerzonen om een trektocht langs de kustlijn van Nieuw-Zeeland te maken. Wat een gezellig samenzijn moet worden, mondt echter al snel uit in een gewelddadige nachtmerrie wanneer twee psychopathische vreemdelingen hun plezierreis verstoren. Het gezin wordt in een nachtelijke autorit naar een onbekende bestemming meegenomen en wordt met hun grootste angsten geconfronteerd. Maar is hun ontmoeting wel zo toevallig als ze denken? En wat heeft vader Alan op zijn kerfstok staan?

‘Coming Home in the Dark’, geregisseerd door beginnend filmmaker James Ashcroft, laat in de eerste minuten al duidelijk doorschemeren dat je een horrorfilm aan het kijken bent. Schaduwrijke beelden, onheilspellende muziek en de autoreis naar de kust geven al meteen de indruk dat deze vier personages op weg zijn naar een zeker noodlot. De film roept de nodige herinneringen op aan John Boormans ‘Deliverance’ (1972) en Michael Haneke’s ‘Funny Games’ (1997). Deze films zijn moeilijk te evenaren en dat lukt Ashcroft dan ook zeker niet met het haperende ‘Coming Home in the Dark’, waarin zeker potentie verscholen ligt, maar die nooit helemaal aan de oppervlakte komt.

‘Coming Home in the Dark’ is een nare horrorfilm die niet voor gevoelige kijkers is weggelegd. De film bevat een aantal zeer akelige scènes en deinst er niet voor terug zijn publiek te choqueren. James Ashcroft lijkt een regisseur te zijn die niet van een hoop poespas houdt. Hij verspilt weinig tijd met zijn debuutfilm en duikt bijna gelijk in gruwelpraktijken. Bij liefhebbers van films als ‘Wolf Creek’ (2005) of ‘Eden Lake’ (2008) zal deze prent daarom ongetwijfeld in de smaak vallen, maar voor de fans van unieke horror is deze film ietwat passé.

Het verhaal van ‘Coming Home in the Dark’ volgt een aantal bekende horrorconventies en biedt zelf weinig vernieuwends. Voor een tijdje worden we als kijker in het onzekere gehouden over wat de precieze doeleinden van de personages zijn. Uiteindelijk worden we beloond met antwoorden. Deze zijn echter niet bevredigend, en roepen op zichzelf staand ook weer de nodige vragen op. De personages zijn daarbij tamelijk eendimensionaal. De acteurs doen duidelijk hun best (met name acteur Daniel Gillies is overtuigend als een van de twee antagonisten), maar we geven nooit echt om hun lot. Dat is een groot probleem, want in een film als deze zijn sympathieke karakters namelijk van een essentieel belang.

Had er een hoger niveau kunnen worden bereikt met ‘Coming Home in the Dark’? Zonder twijfel. De sfeer is geslaagd en de acteurs zijn solide, maar dat is bij lange na niet voldoende. Er liggen hier simpelweg geen verrassingen of interessante plottwists op de loer. Dat maakt ‘Coming Home in the Dark’, ondanks al dat bloedvergieten, een bijzonder ongecompliceerde film.

Len Karstens

VOD-release: 12 mei 2022