Continuer (2018)

Recensie Continuer CinemagazineRegie: Joachim Lafosse | 84 minuten | drama | Acteurs: Virginie Efira, Kacey Mottet Klein, Diego Martín, Mairambek Kozhoev, Damira Ripert, Belek Mamatkoulov, Mukhit Raikulov, Assel Kuanbayeva

Stel: je relatie als alleenstaande moeder met je zo goed als volwassen zoon is niet goed. Je verlangt ernaar om de band met hem aan te halen, maar zijn puberjaren lijken nog niet voorbij en jullie vliegen elkaar continu in de haren. Is het dan een goed idee om samen met hem een trektocht te paard te gaan maken door het uitgestrekte landschap van Kirgizië? Sybille (Virginie Efra) denkt in de Frans-Belgische productie ‘Continuer’ van wel. En die vraag “Is het een slimme zet of raakt het stel dieper in de ellende” is gek genoeg lang genoeg voldoende om dit drama van Joachim Lafosse geïnteresseerd te blijven volgen.

Lafosse geeft niet direct het hele plaatje prijs. En zelfs als we meer achtergrondinformatie krijgen, is de puzzel incompleet. Er zit een hoop oud zeer, dat is duidelijk, maar naar het hoe en waarom mag de kijker gissen. De sympathie ligt aanvankelijk zonder meer bij Sybille, interessant neergezet door de getalenteerde Efra. Samuel (Kacey Mottet Klein) haalt niet alleen bij haar het bloed onder de nagels vandaan. Die ergernis is volop te danken aan de in 1998 geboren Kacey, wiens films vrijwel unaniem een release hebben gekregen in filmhuizen in Nederland. Als we ons in Samuel verplaatsen, is het deels ook wel begrijpelijk, want hoewel hij lééft voor paarden, is een maandenlange afzondering van vrienden en WiFi misschien wel wat teveel gevraagd. Daar helpt een goed gevulde iPod en adembenemende landschappen niet veel bij.

Goed, de fotografie is fraai en de spanningen in de moeder-zoon-relatie lopen hoog op, maar toch mist er iets in het conflict. De dialogen passen vaak niet bij de onderhuidse explosieve dreiging: de kijker weet inmiddels dat Samuel een licht ontvlambaar karakter heeft, maar hij kán blijkbaar ook wel een normaal gesprek voeren. Dat onvoorspelbare maakt het personage niet echt geloofwaardig. ’Continuer’ moet het vooral van de sfeer en de beelden hebben, als karakterschets schiet het verhaal iets tekort.

Bioscooprelease: 14 februari 2019