Daddy’s Home 2 (2017)

Recensie Daddy's Home 2 CinemagazineRegie: Sean Anders | 92 minuten | komedie | Acteurs: Mark Wahlberg, Will Ferrell, John Lithgow, Mel Gibson, Linda Cardellini, Alessandra Ambrosio, Owen Vaccaro, Scarlett Estevez, Didi Costine, John Cena, Connor Wise, Daphne Wise, Dylan Wise, Andrea Anders

Will Ferrell is een komiek die het van twee kunstjes moet hebben. De Amerikaanse krullenbol is gespecialiseerd in het spelen van oliedomme egoïsten (denk aan ‘Anchorman: The Legend Of Ron Burgundy’ en ‘The Campaign’) en in de vertolking van ultrasofte losers (‘The Other Guys’). Een tussenweg is er niet. Ferrell weet waar zijn kracht ligt en buit dat vakkundig uit. In ‘Daddy’s Home 2’ kruipt hij opnieuw in de huid van een zeer ongemakkelijk schlemiel. En wederom is hij zowel onnavolgbaar onuitstaanbaar als hilarisch.

‘Daddy’s Home 2’ draait om stiefvaders en hun rol binnen (samengestelde) gezinnen. In het eerste deel lagen Dusty (Mark Wahlberg) en Brad (Will Ferrell) in het begin nog met elkaar over hoop, maar uiteindelijk sloten ze vriendschap. Ze hebben hun geschillen opzij gezet en helpen elkaar met hun co-ouderschap. Alles gaat er vredig aan toe, totdat hun vaders op bezoek komen tijdens de feestdagen en de spanningen hoog oplopen. Dusty’s ruige pa (Mel Gibson) en Brads feminiene vader (John Lithgow) botsen.

Als je geïnteresseerd bent in dit vervolg, weet je waarschijnlijk al wat je kunt verwachten. Het eerste deel, maar dan in het kwadraat. Deze sequel is heftiger en bevat een veel hogere grapdichtheid. Bij die term moet je denken aan tenenkrommende en ronduit gênante situaties zoals alleen Ferrell die kan spelen. Deze acteur kent geen schaamte en ‘trakteert’ je op schrijnende grappen.

Lithgow houdt hem goed bij en de chemie tussen deze acteurs werkt prima. Wahlberg biedt goed tegenwicht aan de groteske vertolkingen van Ferrell en Lithgow. Gibsons rol is niet erg noemenswaardig, maar het is leuk om hem weer in een film te zien. Zijn slechte reputatie heeft hem veel schade berokkend. Zonde, want deze man is een sterk en charismatisch acteur. Worstelheld John Cena duikt op in een toffe bijrol.

‘Daddy’s Home 2’ is een film voor de Ferrell-fan. De komiek is weer lekker op dreef en beheerst zijn personage tot in de puntjes. Dit vervolg is vlotter dan het eerste deel en telt veel meer (sterke) grappen. Liefhebbers van volwassen mannen die zich als kinderen gedragen en zich gigantisch voor paal zetten, kunnen hun lol op met deze schaamteloze komedie.

Bioscooprelease: 9 november 2017
DVD- en blu-ray-release: 4 april 2018