De Krokodillenbende – Vorstadtkrokodile (2009)

Regie: Christian Ditter | 98 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Nick Romeo Reimann, Fabian Halbig, Leonie Tepe, Manuel Steitz, David Hürten, Javidan Imani, Robin Walter, Nicolas Schinseck, Nora Tschirner, Maria Schrader, Smudo, Jacob Matschenz, Axel Stein, Oktay Özdemir, Marina Hambuch, Heiner Beeker, Achim Bauer, Klaus Neugebauer, Christoph Blum, Horst Neugebauer, Oliver Zentgraf, Martin Semmelrogge, Ralf Richter, Olli Briesch

Opgehitst door het groepje kinderen beneden klimt de tienjarige Hannes (Nick Romeo Reimann) met gevaar voor eigen leven via een gammel trapje het dak van een verlaten fabriek op. Hij heeft er veel voor over om te worden opgenomen in de Krokodillenbende, dus voor deze ontgroening is hij niet bang. Hoewel… als hij even niet goed oplet, gaat het bijna mis. Gelukkig ziet Kai (Fabian Halbig) even verderop vanuit zijn slaapkamerraam het voorval gebeuren. Onmiddellijk belt hij het alarmnummer. De brandweer is net op tijd ter plekke om Hannes veilig van het dak te halen. Wanneer hij later zijn redder gaat bedanken, ziet hij dat Kai vanwege een verlamming in een rolstoel zit. Net als Hannes zou ook Kai graag onderdeel uitmaken van de Krokodillenbende. Om zijn heldhaftige daden kunnen ze in ieder geval niet heen. Maar de meeste bendeleden zitten niet te wachten op een jongen in een rolstoel. Hij kan niet eens skateboarden of mountainbiken, wat hebben ze nou aan hem!?

‘De krokodillenbende’ (‘Vorstadtkrokodile’, 2009) van regisseur Christian Ditter kreeg tijdens Cinekid 2009 zowel de publieksprijs als de MovieSquad Junior Award. Die prijzen zijn zeker niet gestolen, want deze Duitse film is bijzonder vermakelijk voor jong en oud. Hannes en zijn vrienden beleven spannende avonturen als ze ontdekken dat een inbrekersbende actief is in de stad. ’n Bende die het onder meer gemunt heeft op het winkeltje van Hannes’ moeder. Wanneer blijkt dat Kai ze ’s avonds laat door zijn telescoop gesnapt heeft, zijn de ‘Krokodillen’ toch wel benieuwd naar wat hij te vertellen heeft. Vriendschap, loyaliteit en acceptatie vormen centrale thema’s in deze film. Kai is niet het enige buitenbeentje in de club. De mollige Frank (David Hürten) heeft bijvoorbeeld te maken met een alcoholistische vader en een agressieve oudere broer, Peter (Robin Walter) stottert en is nogal bangelijk, de stille Elvis (Nicolas Schinseck) kruipt het liefst in zijn koptelefoon en Jorgo (Javidan Imani) is ‘anders’ vanwege zijn Griekse afkomst. De stoerste van het stel is Maria (Leonie Tepe), maar zij is een meisje. Haar broer Ollie (Manuel Steitz) is de leider van de groep, maar ze durft hem best tegen te spreken als dat moet. En Hannes probeert samen met zijn alleenstaande jonge moeder het hoofd boven water te houden.

‘De krokodillenbende’ is gebaseerd op een boek van Max von der Grün, dat dateert uit 1976 maar nog steeds erg populair is onder de Duitstalige jeugd. Het verhaal en de personages zijn erg herkenbaar voor kinderen (clichés worden niet gemeden, maar storen geenszins), de avonturen die de helden beleven spreken tot de verbeelding en lenen zich bij uitstek voor een spannende jeugdfilm. De achtervolgingen per fiets én rolstoel zijn flitsend en dynamisch in beeld gebracht, vergezeld van bijpassende muziek. Het beste is ‘De krokodillenbende’ echter in de interactie tussen de kinderen. Soms zijn ze keihard en gemeen – vooral Kai moet het aanvankelijk ontgelden – maar uiteindelijk blijken ze elkaar toch op waarde te kunnen schatten. De kindsterretjes presteren naar behoren, met de jonge Nick Romeo Reimann voorop. Goed, een enkeling maakt zich schuldig aan overacteren, maar niet dusdanig dat het vervelend wordt. Het is wel even wennen aan de luide en drukke muziek, die zo nu en dan wel erg dominant aanwezig is om de actiescènes kracht bij te zetten.

De beste jeugdfilms komen al jaren uit Europa. Scandinavië loopt voorop, en ook in Nederland kunnen we er wat van. Duitsland timmert ook aardig aan de weg. ‘De krokodillenbende’ is daar een uitstekend voorbeeld van. Deze avonturenfilm zit prima in elkaar, is spannend, ontroert bij vlagen en spreekt tot de verbeelding van de schoolgaande jeugd. De thema’s die aangekaart worden – vriendschappen, ontluikende verliefdheid, onzekerheid – zijn misschien niet bijzonder origineel; het zijn echter wel precies de thema’s die de doelgroep aanspreken. Bovendien heeft regisseur Christian Ditter ze op een bijzonder effectieve manier uitgewerkt tot een aansprekende jeugdfilm die tegelijkertijd speels, avontuurlijk en sympathiek is.

Bioscooprelease: 30 september 2010
DVD-release: 8 februari 2011