De laatste dag (2008)

Regie: Saskia Diesing | 10 minuten | korte film | Acteurs: Bert Luppes, Rik Eckhart, Robert Heiwegen, Misja van Baaijen, Edwin Duizendstra, René Maasbach, Gillis Biesheuvel, Boris Saran, Daniel Koopmans, Walter Crommelin, Juda Goslinga, Iwan Dam, Jelle Zijlstra, Arthur Boni, Margreet Blanken, Miriam Bakker, Miloe van Bodegraven, Tamara Brinkman, Marloes Geers, Anna Hekker, Ilse van Kollenburg, Renee Middelveen, Linnet van der Wal, Afke Weltevrede, Titia Wolf

In ‘De laatste dag’ schetst regisseur Saskia Diesing samen met scenarioschrijfster Helena van der Meulen een intrigerende wereld die erg lijkt op die waar we nu in wonen, maar toch anders is. Mannen bekijken elkaar argwanend of zijn zelfs ronduit vijandig, wanneer zij hun ‘bezit’ moeten verdedigen, dat wat hen het liefste is. We maken kennis met een wat groezelige man (ongewassen, slaapt in de kleren die hij overdag ook aan heeft), die een groepje jonge, aantrekkelijke vrouwen onder zijn hoede lijkt te hebben. Zij merken hem nauwelijks op, maar volgen wel subtiel zijn aanwijzingen. De film is vrijwel helemaal dialoogloos, alleen uit het gekakel van de vrouwen, die continu lachen, kletsen en zich vrouwelijk gedragen (optutten, flaneren op straat) valt af en toe een betekenisloze opmerking te halen. In deze futuristisch aandoende wereld moet je letterlijk vechten voor je toekomst. De hoofdrolspeler doet zijn uiterste best, maar de titel van de film geeft het al aan; zijn zaak is verloren.

Het uitgangspunt voor ‘De laatste dag’ is buitengewoon origineel en ook aan de uitwerking mankeert weinig. Bert Luppes als de man die machteloos moet zien hoe hij alles kwijtraakt is uitstekend gecast. Het is alleen zo jammer dat voor een korte film is gekozen om dit concept uit te werken, want dit sinistere sfeertje boeit zo dat we er graag nog wat langer in hadden willen verblijven.