Dear David (2023)

Recensie Dear David CinemagazineRegie: John McPhail | 94 minuten | horror, thriller | Acteurs: Justin Long, Andrea Bang, Rachel Wilson, Augustus Prew, Sarah Swire, Aviva Mongillo, Vickie Papavs, Ethan Hwang, Tricia Black, Rachel Risen, René Escobar Jr., Shreya Patel, Cameron Nicoll, David Tompa, Seth Murchison, Jarrett Siddall, Deshay Padayachey, Tremaine Nelson, Michael Ayres, Masini McDermott

Het blijft nogal raar om je bovennatuurlijk thriller af te trappen met de tekst ‘gebaseerd op ware gebeurtenissen’. In hoeverre zijn de beweringen waar? Hoe realistisch is ‘The Conjuring’ of ‘Annabelle’? In het geval van ‘Dear David’ is het waarheidsgehalte net wat makkelijker te ontrafelen: deze horrorthriller liet zich inspireren – zet je schrap – door een serie tweets van Adam Ellis over zijn zogenaamd bezeten huis. Die tweets zijn in elk geval echt gepost! Een waargebeurd verhaal dus.

In ’Dear David’ draait het om Adam Ellis (Augustus Prew). Deze man is een tekenaar voor mediabedrijf Buzzfeed (dit bedrijf bestaat echt en financierde deze film ook). Ellis’ cartoons zijn geliefd bij een klein publiek. Als de humeurige tekenaar online kritiek krijgt op zijn werk, reageert hij op zijn pestkoppen door hen dood te wensen. Deze actie zorgt ervoor dat de geest van een overleden jongetje voor veel onrust zorgt. Deze David heeft veel kwaad in de zin…

Tja. ‘Dear David’ is een film over een aantal tweets die viraal gingen en voor veel verkeer zorgden voor Buzzfeed. Het verhaal over het ‘bezeten huis’ van Ellis was een internethit. Reden genoeg voor de kersverse filmtak van Buzzfeed om er een film omheen te bouwen. Leuk idee, maar de uitwerking is een stuk minder geslaagd. ‘Dear David’ wordt gepresenteerd als horrorthriller, maar is vooral een kabbelend drama over een man die zijn omgeving en geliefden op afstand houdt.

Helaas is de hoofdpersoon een hork van een vent en een egoïstisch kreng dat vooral met zichzelf bezig is. Prew mist de gave om zijn vervelende personage nog enigszins inleefbaar te houden. Ellis is niet een persoon die je graag volgt en zijn kleinzerige gedrag werkt al snel op de zenuwen. Daarnaast zijn de mensen in zijn omgeving karikaturen. De volgens de makers ‘gedurfde’ manier waarop Ellis’ seksuele voorkeur wordt gepresenteerd is tenenkrommend. De homoseksuele tekenaar heeft een vaste relatie, maar dit samenzijn komt niet erg geloofwaardig naar voren. Je ziet de angstige acteurs elkaar met veel moeite een zedig kusje op de mond geven. ‘Dear David’ oogt op veel vlakken gekunsteld: de scènes op de werkvloer zijn volledig over de top, de passages met de geest komen nep over en de relaties tussen alle personages zijn nergens geloofwaardig.

‘Dear David’ is een B-film zonder rode draad. De film is in de kern een (relatie)drama, maar stipt ook online pesten, dealen met een hoge werkdruk en een geestverschijning aan. Geen enkel element is echt goed uitgewerkt. Mensen die hopen op een paar goede jumpscares of toffe monsters, komen bedrogen uit. ‘Dear David’ is geen moment spannend, eng, beklijvend of goed. Jammer.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 2 november 2023
VOD-release: 7 februari 2024 (Pathé Thuis)