Deliver Us (2023)

Recensie Deliver Us CinemagazineRegie: Cru Ennis, Lee Roy Kunz | 103 minuten | horror | Acteurs: Lee Roy Kunz, Maria Vera Ratti, Alexander Siddig, Jaune Kimmel, Thomas Kretschmann, Jelena Rajapu, Anil Kapur, Kätlin Hallik, Vivek Tyagi, Marina Pushkar

Warme bloedspetters in het gezicht. Angstkreten vervullen de grote hal. Een haardvuur brandt achteloos in de verte, doof voor de nutteloze pleidooien uit de schraal geschreeuwde kelen van de anderen. Flikkerende schaduwen onthullen niet de koude ogen en de met bloed besmeurde handen van de man die achter het haardvuur het drama orkestreert en gadeslaat. De dood komt dichterbij. Schreeuwen heeft geen zin. Dat weet je nu. Je sluit de ogen en wacht op het scherp staal dat een einde maakt aan het licht in de ogen.

Een non in een Russisch klooster vouwt zich dubbel op het koude steen in de badkamer. De steken in haar buik zijn zo pijnlijk dat ze moet overgeven. Haar ogen zijn wild door onbegrip. Haar kreten galmen door de stenen gangen van het oude gebouw van God, maar niemand komt. In een maagdelijk wit gewaad rent ze naar de enige plek waar ze denkt veilig te zijn: een kapel waar kaarsjes het stenen gezicht van de Heilige Maria verlichten. Ze glimlacht bij het zien van het beeld waar de ogen van huilen. Pijnscheuten snijden door haar heen terwijl het beeld, versteend in eeuwig mededogen, toekijkt. Haar handen bloeden zonder reden en het zwart verschijnt in de ogen.

Het Vaticaan stuurt een jonge priester, Fox, en een oudere ervaren kardinaal Russo om een schijnbaar wonder te onderzoeken. Een jonge non, Yulia, is zwanger van een tweeling. Ze beweert dat het een onbevlekte ontvangenis is. Het Vaticaan neemt de gebeurtenis serieus omdat een oude profetie voorspelt dat de Messias en Antichrist samen geboren worden. Een sekte, Vox Dei (de stem van God), is Yulia op het spoor en heeft andere plannen met de tweeling. Fox, Russo en Yulia doen hun uiterste best om uit de tentakels van de sekte te blijven terwijl vreemde dingen om hen heen gebeuren. Schimmige stemmen in het donker, duistere mensen in dode dromen, en wolven ruiken ranzig bloed in de nacht.

Lee Roy Kunz, schrijver en regisseur van ‘Deliver Us’, kwam op het verhaalidee toen hij met zijn vader op een baby lette. De vader keek naar het kind terwijl het op de grond speelde en zei ‘…wat als je een film zou maken over tweeling-baby’s, waarvan de ene goed is en de andere slecht?’ Samen met Cru Ennis (mede-regisseur van deze film) en Isaac Bauman, is Lee Roy President en CEO van World’s Fair Pictures via waar de film is gemaakt.

De kracht van het verhaal zit in de grauwe atmosfeer en de soundtrack die het gevoel van weerzin versterkt. Je voelt de bittere bijtende kou in de longen, de schamele warmte van de kaarsen en het kille steen onder de voeten. Er is moeite gedaan voor de filmlocaties en sommigen zijn karakters op zich. Denk aan een groot modern huis met grote glazen ramen die als onschuldige ogen de zwarte nacht in kijken. Of een houten huis in het midden van het bos, tjokvol stoffige memorabilia van een oude overleden jager wiens mentale cohesie als los zand uit elkaar gevallen is.

Thomas Kretschmann als Priester Saul is een prima antagonist die enige angst en onbehagen inspireert. Echter, het acteerwerk is soms wat minder en de karakters zijn een beetje vastomlijnd. Toegegeven, het is moeilijk Oscarwaardig acteerwerk te leveren in een plot-gedreven verhaal. Echte diepgang of grijze gebieden, die karakters interessanter zouden maken, is hier niet nodig omdat de grote lijnen belangrijker zijn.

De spanning in ‘Deliver Us’ is goed opgebouwd. Echter, soms voelt het verloop van het verhaal gehaast aan. Ook zijn sommige scènes niet realistisch en krijg je het gevoel dat enkele verhaalonderdelen onderbelicht zijn gebleven. Toch is ‘Deliver Us’ het waard om gezien te hebben. Het is niet eng zoals een supernatuurlijk verhaal eng is, maar het is wel spannend. Voor niet horror-liefhebbers kan de film een tikje extreem zijn. De film is geen aanrader voor zwangere vrouwen. Wacht dan tot na de bevalling.

Gerold Kort

Speciale vertoning: Halloween Horror Show 2023 (28 oktober 2023)