Devil’s Knot (2013)

Regie: Atom Egoyan | 114 minuten | biografie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Colin Firth, Reese Witherspoon, Allessandro Nivola, James Hamrick, Seth Meriwether, Kristopher Higgins, Amy Ryan, Robert Baker, Collette Wolfe, Rex Linn, Bruce Greenwood, Kristoffer Polaha, Matt Letscher, Michael Gladis, Stephen Moyer, Martin Henderson, Ted Huckabee, Elias Koteas, Dane DeHaan, Kerry Cahill, Jet Jurgensmeyer, Paul Boardman Jr., Brandon Spink, Kevin Durand, Julie Ivey

‘Devil’s Knot’  is gebaseerd op het gelijknamige boek van Mara Leveritt. De auteur liet zich dan weer inspireren door ware gebeurtenissen. De geruchtmakende rechtszaak rond The West Memphis Three vormde de inspiratiebron voor boek en film. Regisseur Atom Egoyan besloot om deze tragische zaak te verfilmen.

Een stadje in Memphis werd in 1993 opgeschrikt door een aantal brute moorden. Drie kinderen werden op beestachtige wijze vermoord. De politie had een paar weken na de moord goed nieuws. De daders zouden gepakt zijn. Er werden drie tieners (the West Memphis Three) in de kraag gevat. Deze pubers werden ervan verdacht satanische rituelen te hebben uitgevoerd. De kinderen werden als offers voor Satan beschouwd. Het duivelse trio werd veroordeeld voor de moorden. Eind goed al goed? Nee, dat niet want er bleek een hoop niet te kloppen. Het politieonderzoek rammelde aan alle kanten. Zijn de tieners eigenlijk wel schuldig? In 2011 werd het trio onschuldig verklaard en vrijgelaten.

Deze zaak heeft de gemoederen flink bezig gehouden. Documentairemakers Joe Berlinger en Bruce Sinofsky hebben drie films aan deze geschiedenis gewijd. Voor meer informatie over de zaak kun je het beste hun ‘Paradise Lost’ trilogie bekijken. Deze reeks volgde de ontwikkelingen op de voet en staat uitgebreid stil bij deze complexe zaak. Toegegeven: dat drieluik neemt ook beduidend meer tijd in beslag dan ‘Devil’s Knot’. Egoyan heeft slechts 114 minuten ter beschikking en dat is niet veel om zo’n casus op een overzichtelijke manier in beeld te brengen. Zeker niet als je ook nog een poging tot karakteruitdieping wilt doen. De cineast heeft zich dan ook flink vertild aan deze film.

De grootste manke van ‘Devil’s Knot’ is dat Egoyan geen keuze gemaakt heeft. Hij weet niet hoe hij zijn film vorm moet geven en dat heeft in een taaie vertelling geresulteerd die nergens weet te beklijven. De zaak is erg complex, omdat er een hoop mensen bij betrokken zijn en er veel fouten zijn gemaakt bij het politieonderzoek. Daarnaast zijn er veel personen met een verborgen agenda. Het is ondoenlijk om elk personage evenveel tijd te geven. Het is dan ook begrijpelijk dat er slechts een paar personen zijn uitgelicht, maar er zijn ronduit vreemde keuzes gemaakt.

Reese Witherspoon vertolkt de moeder van een van de slachtoffertjes. Doet ze goed. Ze weet de wanhoop en radeloosheid van haar personage sterk neer te zetten, maar haar rol heeft verder geen functie. Ze rouwt, maar zet het verhaal niet in gang. Ook de rol van Colin Firth die een onderzoeker speelt heeft geen belang voor het verhaal.  Er wordt veel tijd verspild aan troosteloze scènes waarin deze gescheiden man naar een glas drank zit te kijken. De drie verdachten krijgen relatief weinig tijd en dat is een gemiste kans. Het feit dat een aantal personages slechts een bijrol vertolkt en er bij de aftiteling  vermeld wordt dat zij een cruciale rol hebben gespeeld, steekt. Waarom weet je niet meer over hem of haar?

‘Devil’s Knot’ zit in een spagaat. Egoyan wilde geen droog geschiedenislesje inblikken en dat siert hem. Het gegeven dat hij grote namen als Firth en Witherspoon  heeft weten te strikken is mooi meegenomen, maar hun rollen hebben geen meerwaarde. Het lijkt erop alsof Egoyan scènes uit een melodrama, een droge documentaire en een thriller door elkaar heeft geschud. ‘Devil’s Knot’ loopt niet lekker. Bij vlagen krijg je teveel informatie, terwijl je een moment later een slepende melodramatische scène voor je kiezen krijgt. Zonde.

Bioscooprelease: 5 juni 2014
DVD-release: 9 oktober 2014