Die Hard (1988)

Regie: John McTiernan | 131 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Bruce Willis, Alan Rickman, Bonnie Bedelia, Reginald VelJohnson, Alexander Godunov, Paul Gleason, William Atherton, Hart Bochner, Dennis Hayden, Clarence Gilyard jr., Bruno Doyon, Robert Davi

Het is 1988 en met de film ‘Die Hard’ verrast regisseur John McTierman vriend en vijand. Een ware blockbuster is geboren en nog vele actiefilms zouden de structuur van dit meesterwerk imiteren – om maar niet te spreken over ‘Die Harder’, ‘Die Hard with a Vengeance’ en ‘Die Hard 4′.

De rol van actieheld en hoofdrolspeler John McClane wordt vervuld door Bruce Willis, die hiermee definitief doorbrak in Hollywood. Hoe briljant Willis ook is als de politieman die het niet zo op heeft met autoriteiten en zich plots middenin een gijzelingsdrama bevindt, Willis was niet de eerste keuze. Zelfs niet de tweede; hij kreeg de rol pas nadat Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone, Burt Reynolds en Richard Gere hadden gepast. Desalniettemin lijkt hij behoorlijk op zijn plaats en behoort dit tot één van zijn beste acteerprestaties aller tijden. Toch kan hij het niet tegengaan dat hij bij vlagen wordt weggespeeld door gijzelnemer en vijand Hans Gruber (Alan Rickman). Alan Rickman’s Hans Gruber wordt niet voor niets steeds genoemd in elke top-zoveel over de beste (lees: slechtste) Movie Villains. Hans Gruber behoort tot een heel ander kaliber dan de slechteriken tot dan toe. Hij is niet alleen downright evil, maar ook nog eens super intelligent; hij weet McClane constant te verrassen door hem net een stap voor te zijn en is niet voor één gat te vangen. Bonnie Bedelia als Holly Genero McClane weet zich als gegijzelde bijna ex-vrouw van McClane goed staande te houden tussen haar mannelijke tegenspelers. Ook zij is geen stereotype vrouw die gered moet worden, maar weet danig van zich af te bijten. Al deze vertolkingen bij elkaar opgeteld maakt dat ‘Die Hard’ niet bestaat uit de standaard actierollen en dat maakt de film net dat beetje beter dan vele van zijn voor- en nagangers.

Enkele leuke feitjes rondom het maken van ‘Die Hard’; Rickman heeft de gewoonte om bij het afvuren van een wapen oncontroleerbaar te knipperen. Hierdoor zag McTierman geen andere optie dan precies te knippen in de film nadat er schoten plaatsvonden. Echter, je ziet Rickman nog knipperen als hij Takagi neerschiet. Tevens werd Rickman in de valscène door de stuntman op de tweede in plaats van de derde tel losgelaten, om een zo geloofwaardig mogelijke overweldigde reactie te krijgen. Verder zijn vele keuzes voor bepaalde scenes en dialogen on the spot veranderd of bedacht. Zo ook de ontmoetingsscène tussen Hans Gruber en John McClane. Deze werd bedacht nadat de regisseur erachter kwam dat Rickman een ster was in het imiteren van het Amerikaanse accent. Om de scène nog meer spontaniteit mee te geven was deze van tevoren niet geoefend.  Naast goede acteurs, een spannend verhaal en onderhoudende actiescènes zit ‘Die Hard’ ook nog eens vol scherpe dialogen en memorabele oneliners. Kortom, ‘Die Hard’ behoort decennia later nog steeds tot de top qua actiefilms. “Yippee-ki-yay.”

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 3 november 1988