Dim Sum Funeral (2009)

Regie: Anna Chi | 95 minuten | drama, komedie | Acteurs: Ling Bai, Steph Song, Talia Shire, Russell Wong, Kelly Hu, Julia Nickson, Lisa Lu, Françoise Yip, Chang Tseng, Adrian Hough, Valerie Tian, Isaah Brown, Curtis Lum, Lili Lau, Donald Fong

Dat niet elke film in een hokje te plaatsen valt bewijst ‘Dim Sum Funeral’. Want alhoewel humor en drama in deze Chinees-Amerikaanse productie beiden worden ervaren, draait de film wat om de geijkte genres heen. Hoe dan ook lijkt de film vooral een stoomcursus Chinese cultuur te zijn waarbij de liefhebber zijn hart op kan halen met Feng Shui ingerichte huizen en tuinen. Aan prachtige vazen, handgemaakte tapijten en kleurige Chinese kledij ontbreekt het evenmin. Een echte eye opener is wellicht de zeven-daagse traditionele Chinese begrafenis die de uiteindelijke lijn van de film bepaalt. ‘An Irish funeral has a wake. A Jewish funeral has sitting shiva. A traditional Chinese funeral is something else entirely…’

‘Dim Sum Funeral’ vertelt over de dood van de weinig geliefde moeder en grootmoeder Mrs. Xiao en over de gemengde gevoelens die haar kinderen en kleinkinderen aan het overlijden overhouden. Al snel blijkt dat de voorbereiding op haar begrafenis bij iedereen een noodzakelijk moment van bezinning teweeg brengt met alle gevolgen van dien. En met deze toch psychologische verhaallijn is er van echte komedie geen sprake. Wie daar dan ook niet zijn zinnen op zet, zal een prima film ervaren. Want het basisgegeven (kinderen komen terug naar hun ouderlijk huis om moeders begrafenis te regelen) is een thema dat tot veel interessante wendingen kan leiden. Dat er zo af en toe een grap gemaakt wordt of een vreemd karakter ten tonele verschijnt moet als een cadeautje worden beschouwd.

‘Dim Sum Funeral’ is geschreven en geproduceerd door Donald Martin die sinds eind jaren tachtig voor meer dan veertig films het scenario schreef. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat echte publiekslievelingen altijd zijn uitgebleven. De regie van ‘Dim Sum Funeral’ is in handen van Anna Chi die onder andere het pakkende ‘Killing Me Softly’ regisseerde, naar de roman van Nicci French. Samen met Martin weet zij ook van ‘Dim Sum Funeral’ best een solide film te maken, maar de genretoekenning moet je gewoon even vergeten.

‘Dim Sum Funeral’ is misschien geen meesterwerk, maar je blijft ‘m toch tot de laatste minuut uitkijken. Het wat vreemde Chinees-Amerikaanse sfeertje dat het ademt, triggert en schept hoopvolle verwachtingen in een scenario dat van te voren uitgestippeld lijkt te zijn…

Tjeerd Kooistra