Dirty Grandpa (2016)

Recensie Dirty Grandpa CinemagazineRegie: Dan Mazer | 105 minuten | komedie | Acteurs: Robert De Niro, Zac Efron, Zoey Deutch, Aubrey Plaza, Jason Mantzoukas, Dermot Mulroney, Julianne Hough, Jeffrey Bowyer-Chapman, Brandon Mychal Smith, Jake Picking, Michael Hudson, Adam Pally, Mo Collins, Henry Zebrowski, Danny Glover, Catherine Dyer

Jason (Zac Efron) heeft het zwaar. Zijn oma is na een tien jaar durend ziekteproces overleden en hij staat op het punt te trouwen met zijn veeleisende vriendin Meredith (Julianne Hough). Wanneer zijn opa, met wie hij vroeger een goede band had, maar die hij de laatste jaren niet zoveel gezien heeft, eist dat Jason hem naar zijn vakantiebestemming Boca Raton rijdt (een reisje dat een dag of twee zal duren), ziet hij dat eigenlijk niet zo zitten, maar opa Dick (Robert De Niro) weet het zo te draaien dat Jason wel moet. Tenslotte is het wat oma gewild zou hebben. Al vóór vertrek ziet Jason ineens een hele andere kant van zijn grootvader (iets met een lading tissues en een pornofilm). Zo’n film wordt het dus.

‘Dirty Grandpa’ is een ranzige, racistische, homofobe komedie, waarin het verhaal en de acteurs in dienst staan van de missie zoveel mogelijk platvloerse grappen te maken. Het verhaal is – gestript van de grove humor en idiote situaties – nog best aandoenlijk. Jason staat in zijn leven op een belangrijk kruispunt. Zijn grootvader vindt dat hij al tijden niet het leven leidt dat hij zou moeten. Zijn droom om fotograaf te worden heeft hij opgegeven voor een baan bij het prestigieuze advocatenkantoor waar zijn vader ook werkt. Door met Meredith te trouwen – een aantrekkelijke partij, omdat haar vader partner is in datzelfde advocatenkantoor, slaat hij wederom een zijweg in die hem alleen maar verder van zijn levensgeluk verwijdert. Door deze roadtrip probeert Dick zijn kleinzoon de ogen te laten openen.

De cast – toch niet de minste namen, Robert De Niro voorop – doet precies wat het scenario van ze verwacht en zijn in dat opzicht geslaagd, maar het doet al pijn om Zac Efron in deze rol te zien, laat staat De Niro. Bijrolacteurs als Dermot Mulroney, Julianne Hough en Aubrey Plaza komen niet verder dan stereotyperende scènes. Met dik anderhalf uur is de film véél te lang, en allerlei plotelementen voelen er met de haren bijgetrokken (zoals die van Dicks vriend Stinky (Danny Glover). Binnen 48 uur wordt Efrons karakter twee keer gearresteerd, door dezélfde agenten ook nog! Alsof er in Florida maar twee agenten patrouilleren. Tenenkrommende fragmenten zijn onder andere het geijkte ‘wordt voor pedofiel aangezien’ en een onbegrijpelijk onlogische én aanstootgevende scène waarin Jason Meredith eigenlijk de waarheid moet vertellen, maar via een continue stonede neef, een dove oom én een oom met een electro-larynx de boodschap overbrengt. Maar eigenlijk is heel ‘Dirty Grandpa’ niemands investering waard. Zonde van de tijd van de makers, maar beslist ook tijdsverspilling voor de kijkers.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 18 februari 2016
DVD- en blu-ray-release: 24 juni 2016