King Arthur: Legend of the Sword (2017)

Recensie King Arthur: Legend of the Sword CinemagazineRegie: Guy Ritchie | 126 minuten | actie, avontuur, drama, fantasie | Acteurs: Charlie Hunnam, Astrid Bergès-Frisbey, Jude Law, Djimon Hounsou, Eric Bana, Aidan Gillen, Freddie Fox, Craig McGinlay, Tom Wu, Kingsley Ben-Adir, Neil Maskell, Annabelle Wallis, Zac Barker, Oliver Zac Barker, Geoff Bell, Poppy Delevingne, Millie Brady, Nicola Wren, Wil Coban, Bleu Landau, Jacqui Ainsley, Lorraine Bruce, Georgina Campbell

Het film kijkend publiek is door de jaren heen enorm van regisseur Guy Ritchie gaan houden. Hij leverde een uitermate vermakelijke gangsterkomedie af met ‘Lock, Stock and Two Smoking Barrels’ (1998) en perfectioneerde zijn stijl in het gelijksoortige ‘Snatch’ (2000). Deze laatste wist zich te ontpoppen tot een moderne klassieker en maakte van Ritchie één van ’s werelds hardst werkende regisseurs. De laatste paar jaren houdt hij zich vooral bezig met het in leven houden van oudere verhalen. Na zijn zeer succesvolle Sherlock Holmes films en het geflopte ‘Man from U.N.C.L.E.’ (2015) komt Ritchie nu met zijn invulling van het Koning Arthur verhaal. Een project waar zelfs de grootste fans van de regisseur zich afgevraagd moeten hebben of dit wel bij de beste man past.

Guy Ritchie is namelijk een vakman in het schrijven van heel vlotte dialogen, het liefst uit de mond van heel vuige Britse gangsters. Deze zijn in geen velden of wegen te bekennen in het originele verhaal van de koning der Britten, maar de regisseur is lekker eigenwijs en laat de grofgebekte mannen van de straat moeiteloos samen smelten met de grootse fantasy elementen. Daarbij krijgt de typerende snelle editing ook zijn plek en maakt de vertwijfeling uiteindelijk plaats voor opluchting.

Dat komt mede door de cast die zichtbaar plezier hebben in het middeleeuws verkleedpartijtje. Vooral Charlie Hunnam in de titelrol en Jude Law als de slechte magiër/koning Vortigern stelen de show en vormen een interessante rivaliteit in de loop van de film. Arthur blijft namelijk visioenen krijgen van de usurper en zal zijn lot moeten aanvaarden om de antwoorden over zijn familie en rivaal bloot te leggen. Dat lot vertaalt zich uiteraard in het magische zwaard Excaliber, het wapen van de waardige koning van Engeland. Alleen met behulp van Excaliber (en vooruit, zijn rebellenvrienden helpen ook) kan Arthur zijn demonen bevechten en de troon opeisen.

Het verhaal werkt verrassend goed met Ritchies eigenzinnige stijl maar ‘King Arthur: Legend of the Sword’ slaat de plank soms volledig mis met een aantal té moderne aspecten. Vooral de score is hier het grootste slachtoffer van. Zo wordt er aan het begin van de derde akte plaats gemaakt voor een montage die begeleid wordt door een veel te stevig aangezet rocknummer. Er zijn Keltische invloeden aanwezig, maar daar houdt de connectie met het tijdsbeeld dan ook wel op. Enorm zonde, want het valt net genoeg uit de toon om de kijker voor even uit de film te halen. Verder lijkt het alsof de computereffecten op sommige momenten nog wat gepolijster konden. De actiescènes waarin Hunnam grote aantallen soldaten te lijf gaat zijn erg gaaf, maar de bewegingen zien er wel erg rubberachtig uit. Op dit soort momenten kan men het gevoel krijgen een videospel te aanschouwen in plaats van een film.

Dit is niet altijd even erg overigens. ‘King Arthur: Legend of the Sword’ voelt meer dan eens aan als een uit de hand gelopen sessie van het populaire rollenspel Dungeons & Dragons. Dit zorgt nu niet per se voor de meest consistente verhaalvertelling, maar wel voor het meeste plezier. Het is dat beetje pulp wat deze iteratie van Koning Arthur zijn eigen smoel geeft, en het zorgt zelfs voor de meest vermakelijke fantasy film sinds lange tijd.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 11 mei 2017
VOD-release: 13 september 2017