Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2022)

Recensie Doctor Strange in the Multiverse of Madness CinemagazineRegie: Sam Raimi | 127 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen, Chiwetel Ejiofor, Benedict Wong, Xochitl Gomez, Michael Stuhlbarg, Rachel McAdams, Bruce Campbell, Julian Hilliard, Jett Klyne, Keenan Moore, Patrick Stewart, Soo Cole

In het vermakelijk kleurrijke ‘Doctor Strange in the Multiverse of Madness‘ katapulteert Stephen Strange zich door het Multi-universum om te vechten met een geduchte tegenstander en kennen zijn vrienden en vijanden onverwachte evenknieën. Inmiddels zijn we voor de Marvel Cinematic Universe (MCU) belandt in Fase 4 en daarin is dit Doctor Strange avontuur alweer de vijfde film (de 28ste in de hele serie) in een overkoepelend verhaal dat zich zal ontvouwen gedurende dit decennium. Onder deze fase vallen tevens tv-series, zoals ‘WandaVision’ en ‘Moonknight’, die Disney op het streamingkanaal stalt. Gelukkig hoef je nog altijd niet een tig aantal uren te kijken om de nieuwe solofilm van de magiër Doctor Strange (Benedict Cumberbatch) te kunnen volgen. Niettemin is het handig om de vier voorgaande films in deze fase mee te pakken of toch minstens ‘Spider-Man: No Way Home”, want daarin staat het Multi-universum ook op de menukaart.

Na creatieve onenigheid tussen Scott Derrickson, de regisseur van de eerste Strange Film, en de Marvel studiobazen in de aanloop naar de nieuwe productie kwam de ouwe rot van het superheldenblockbustergenre Sam Raimi in beeld. Zo’n twintig jaar geleden regisseerde Raimi bij Colombia Pictures de Spider-Man trilogie met Tobey Maguire als de titelheld. Mits de megaproducties een stevig budget, gedegen verhaal, steracteurs en de nieuwste computereffecten hadden, bewees hij samen met Brian Singer (de ‘X-men’ films) dat superheldenfilms de pure camp van de eerdere pogingen, zoals ‘Batman & Robin’, definitief waren ontstegen. Nochtans kwam Raimi zelf uit die hoek, getuige de nog immer appetijtelijke pulpfilm ‘Darkman’ (1992). Bovendien heeft hij evenals Derrickson een abonnement op het horrorgenre. Het bijrolletje in deze Doctor Strange film van Bruce Campbell, Raimi’s vaste man voor onder meer ‘The Evil Dead’ – films, herinnert de kijker daar nog meer eens aan. Kortom, zombies en hekserij blijven dagelijkse koek voor Raimi.

In het MCU beweegt ‘Doctor Strange in the Multiverse of Madness‘ zich ergens tussen de bravoure van ‘Iron Man’ en een belegen serieusheid over alles wat bovennatuurlijk is. Alsof je een combinatie van ‘Guardians of The Galaxy’ films en ‘Star Trek’ mythologie in en uit stapt. Daarnaast herbergt de film flink wat humor en pathos met een zwart randje en is dit misschien ietwat ongeschikt voor de jongste Marvelfans. Daarnaast lijken de Fase 4 films steeds meer op de tv-series en vice versa. Wellicht marcheert hierdoor het eerste deel van ‘Doctor Strange in The Multiverse of Madness’ wat stroef op het grote doek. De computereffecten missen net het niveau van de eerdere Marvelfilms en voelen minder episch, alsof ze ietwat haastig voor het tv formaat zijn ingeblikt.

Onbewust voelt het toch alsof de kijker gedwongen wordt informatie te kennen uit de andere films, en nu ook series op de streamingdienst, om een aantal dramatische wendingen beter te kunnen plaatsen. Op zich niks mis mee, je koopt immers een kaartje voor een oneindig uitdijend verhalenuniversum. Toch kan dit wel eens in de staart van Disney gaan bijten, want net als al die oneindige crossovers bij de stripversies raakt de lezer op een gegeven moment gewoonweg de tel kwijt van het aantal verhaallijnen in de omloop. Om het allemaal bij te houden mag er onderhand een encyclopedie bij. Moederbedrijf Disney balanceert hier dus op een dun koord, hoe voorkomt het overprikkeling bij het huidige publiek en drempelvrees voor nieuwkomers. Zomaar even een nieuwe Marvel-film in de bioscoop pakken, is er niet echt meer bij.

Hoewel Raimi niet zo fris meer is als in zijn Spinnenman-tijd, Doctor Strange staat er af en toe bij als een uitgerangeerde Harry Potter met wit gestreepte pruik, toont de tovenaar van strak geregisseerde horrorpulp nog altijd hoe je krankzinnig vermaak met Hollywood-pathos kan vermengen.

Roy van Landschoot

Bioscooprelease: 4 mei 2022
VOD-release: 22 juni 2022 (Disney +)