Don’t Let Them In (2020)

Recensie Don't Let Them In CinemagazineRegie: Mike Dunkin | 81 minuten | horror | Acteurs: Scott Britton, Louis Dunkin, Amanda Hunt, Michelle Luther, Rob Murphy, Aidan O’Neill, Scott Suter, Amelie Willis, Sophie Willis

Op de hoes van ‘Don’t Let Them In’ wordt deze film aangeprezen als “You’re Next meets The Purge”. Dat schept nogal wat verwachtingen, omdat eerder genoemde films een cultstatus (de eerste) en een franchise (de laatste) hebben opgebouwd. De marketingafdeling heeft in elk geval ballen! Hoe verhoudt ‘Don’t Let Them In’ zich tot zijn grote voorbeelden?

In ‘Don’t Let Them In’ draait het om Karl (Aidan O’Neill) en Jenna (Michelle Luther). Dit duo verdient de kost als maatschappelijk werker. Op een avond komen ze terecht bij een verlaten hotel. Althans dat was de bedoeling. De plaats van bestemming is namelijk allerminst verlaten. Al snel wordt het duo belaagd door bloeddorstige types. De normaal zo vredelievende welzijnswerkers moeten letterlijk vechten voor hun leven. Hoe loopt dit af?

Wat snel (lees: meteen) duidelijk wordt na het bekijken van ‘Don’t Let Them In’ is dat deze film niet over een vergelijkbaar budget beschikte als zijn grote voorbeelden ‘You’re Next’ en ‘The Purge’. Het gaat hier om het regiedebuut van Mike Dunkin en met bescheiden middelen hoopt hij maximaal resultaat te behalen. Voor een eerste worp is deze horrorfilm niet eens zo verkeerd. De casting van O’Neill is een schot in de roos, want de acteur is het hoogtepunt van de film. Hij zet zijn karikaturale personage lekker dik aan en heeft zichtbaar lol in het uitspuwen van bizarre oneliners.

Dunkin gebruikt een knipoog om het geweld in zijn debuut te rechtvaardigen en dat werkt. Deze film kijkt lekker weg en neemt zichzelf niet al te serieus en dat is verfrissend. De decors en special effects kunnen ermee door en de compacte speelduur voorkomt dat de film saai wordt. Met een groter budget en een meer stabiele cast – O’Neill is overduidelijk de kartrekker – kan Dunkins volgende film best wel eens een culthit worden. Voor een debuut is deze griezelfilm zeker niet verkeerd.

DVD-release: 3 maart 2021