Dòst (2018)

Recensie Dòst CinemagazineRegie: Joren Molter | 43 minuten | drama, korte film | Acteurs: Jochem Smit, Jack Jansen, Henk-Jan Doornbosch, Janine Wolters, Rene Jonkman, Benthe Horlings, Matthijs Groenbroek, Maurins Boonstra, Anouk Johannes, Bert Kruize, Yamila Huft, Liam Feikens, Jarnick Ramm

De pubertijd, het is zowel de mooiste als meeste ingewikkelde periode die er voor een jongen is. Voor Alko (Henk-Jan Doornbosch) is dat niet anders. Enerzijds is het leven zorgeloos. Tijdens de vakantie klussen Alko en zijn vrienden bij als aspergestekers. Hard wordt er niet gewerkt, gelachen des te meer. ’s Avonds wordt het vertier voortgezet in de plaatselijke soos, onder het genot van liters alcohol. En dan zijn er nog de meisjes, die de hormonen van de jongens hopeloos op hol brengen. Wellicht dat die eerste zoen tot meer kan leiden.

Aan de andere kant is die ontluikende seksualiteit niet altijd even eenduidig. De genderrollen in ‘Dòst’ zijn slechts vaag omlijnd. Meisjes laten hardere boeren dan hun mannelijke evenknie. Ze nemen liever zelf plaats op het zadel dan dat ze zich achterop rond laten fietsen. En als het er op aan komt beslist het vrouwelijke geslacht of er daadwerkelijk tot seks wordt overgegaan. Alko ervaart het allemaal onwennig. Dat hij daarbij niet alleen de interesse heeft van de gewilde Marie (Yamila Huft), ook zijn mannelijke jeugdvriend Bjorn (Liam Feikens) heeft een oogje op hem laten vallen, maakt het leven er geenszins makkelijker op.

De Hollandse klei is op het eerste gezicht een nogal belegen decor voor een coming of age-verhaal, maar enkele doeltreffende beeldvondsten geven ‘Dòst’ tussen de regels meer dimensie dan de seksuele volwassenwording alleen. Zo worden strak geschoten beelden afgewisseld met opnames van een mobiele telefoon. Die shots geven de film niet alleen een actueel tintje, maar zeggen ook iets over het effect van dit soort beelden. Zonder veel moeite zijn dit soort opnames in staat de beeldvorming van de toeschouwer, waar ook de jongeren in de film onder vallen, te sturen. Diegene die de telefoon in de hand heeft, bepaalt. De op zichzelf moeilijk te beantwoorden vraag of iemand homoseksuele gevoelens heeft, wordt daardoor als vanzelf ingevuld. Met alle gevolgen van dien. Door weerstand tegen die opvatting te bieden, lopen de zaken in ‘Dòst’ volkomen uit de hand. Wat begint als een verhaal over kalverliefde, wordt uiteindelijk veel meer dan dat.

Wouter Los

‘Dòst’ wordt zaterdag 27 oktober 2018 uitgezonden op NPO3.