Gemini (2017)

Recensie Gemini CinemagazineRegie: Aaron Katz | 89 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Lola Kirke, Zoë Kravitz, John Cho, Greta Lee, Ricki Lake, Michelle Forbes, Nelson Franklin, Reeve Carney, Jessica Parker Kennedy, James Ransone, Todd Louiso, Marianne Rendón, Abraham Lim, Gabriela Flores

Films die volledig op sfeerzetting leunen en daarmee wegkomen zijn zeldzaam. Tegenover elke ‘Drive’ en ‘In the Mood for Love’ staan talrijke producties die verzanden in een potje navelstaren. Het maken van een film die drijft op het opwekken van een gemoedstoestand vereist expertise en een dosis geluk. Regisseur Nicolas Winding Refn zette met ‘Drive’ een klassieker neer, maar wist de magie van die film nooit meer te evenaren. Opvolger ‘Only God Forgives’ had dezelfde hoofdrolspeler (Ryan Gosling), maar sloeg geen deuk in een pakje boter. De sfeerzetting kwam niet over, waardoor deze film die een broeierige toon wilde neerzetten verviel in een saai en traag inhoudsloos niemendalletje. Ook regisseur Aaron Katz probeerde met ‘Gemini’ een film die volledig op sfeer leunt in te blikken.

‘Gemini’ speelt zich af in Los Angeles. Een gruwelijke misdaad zet de relatie op scherp tussen een standvastige persoonlijk assistente (Lola Kirke) en haar baas. De assistente probeert het mysterie op te lossen. Ze moet telkens een vastberaden politieagent (John Cho) voor zien te blijven om te achterhalen wat er gebeurd is.

Katz is bekend geworden als één van de oprichters van de stroming mumblecore. Deze genreaanduiding houdt in dat deze (vaak) low budget films vooral draaien om dialoog en naturel acteerwerk. De plot is niet zo belangrijk. In ‘Gemini’ richt Katz zijn focus op het vertellen van een verhaal door op het oproepen van sfeer. Dat doet hij door gebruik te maken van een jazzy soundtrack en stemmig neon licht. Ook Los Angeles speelt een prominente rol in deze film. Deze stad verenigt glamour en verval.

De regie van Katz is verrassend goed. Hij heeft een groter budget ter beschikking gehad tijdens het maken van deze film en dat is te zien. ‘Gemini’ ziet er fraai uit. Het kleurgebruik is stemmig en ook de soundtrack is dik in orde. De cast is meer dan degelijk en trekt deze film naar een hoger niveau. Het flinterdunne script vormt het grootste struikelblok van deze film. De personages, locaties en sfeerzetting zij net niet interessant genoeg om van begin tot eind te boeien. De finale stelt dan ook teleur.

DVD-release: 10 oktober 2018