Drama/Mex (2006)

Regie: Gerardo Naranjo | 92 minuten | drama | Acteurs: Fernando Becerril, Juan Pablo Castaneda, Diana Garcia, Miriana Moro, Emilio Valdés

Drie mensen komen om totaal verschillende redenen op hetzelfde strand terecht. Alle drie hebben ze hun eigen problemen. Fernanda (Diana Garcia) is overweldigd door de terugkomst van haar ex-vriendje, waardoor haar huidige relatie in een crisis beland. De vijftigjarige Jaime (Fernando Becerril) is een gedesillusioneerde man, die nadat hij geld heeft gepikt van zijn werkgever, besluit een einde aan zijn leven te maken. Tigrillo (Miriana Moro) is een veertienjarig meisje dat veel optrekt met de plaatselijke hangjeugd. Tigrillo komt Jaime tegen op de avond dat hij zichzelf voor z’n hoofd wil schieten en zij weet zijn gedachten te veranderen. Op verschillende momenten in hun verhaal komen ze Fernanda ook tegen.

Gerardo Naranjo weet deze verhalen op een onderhoudende manier met elkaar te verbinden. Zo blijkt Tigrillo de huidige vriend van Fernanda ook te kennen en komen Tigrillo en Jaime Fernanda meerdere keren (onbewust) op het strand tegen. De verhalen van de drie zijn als het ware door elkaar geweven. Het ene moment zie je hoe de avond van Fernanda zich voltrekt en dan weer zie je de avond van Jaime en Tigrillo. Helaas is de film soms wat warrig gefilmd. Het is niet duidelijk dat er soms flashbacks plaatsvinden, waardoor je in eerste instantie denkt dat bepaalde gebeurtenissen elkaar opvolgen, terwijl dit later totaal niet het geval blijkt te zijn. Toch is dit geen groot probleem, want ‘Drama/Mex’ weet de aandacht vast te houden en de kijker mee te slepen in de “drama’s” van de verschillende hoofdpersonen.

Regisseur Gerardo Naranjo groeide op in een klein plaatsje in Mexico, en verhuisde in 1997 naar Mexico City. Daar startte hij de filmclub ‘Zero for Conduct’ en schreef hij filmrecensies. Nadat hij zijn eerste korte film maakte werd hij uitgenodigd om aan het Amerikaanse Film Instituut in Los Angeles te komen studeren. ‘Drama/Mex’ is zijn tweede speelfilm, na ‘Malachance’ uit 2003.

Echt spectaculair is ‘Drama/Mex’ niet en het is waarschijnlijk geen film, die over tien jaar een klassieker wordt genoemd – daarvoor is het concept al te vaak gebruikt en niet interessant genoeg verwerkt- maar evengoed is ‘Drama/Mex’ de moeite van het bezichtigen waard.

Wietske Uneken

Bioscooprelease: 5 juli 2007