Estômago (2007)

Regie: Marcos Jorge | 113 minuten | drama, komedie | Acteurs: João Miguel, Fabiula Nascimento, Babu Santana, Carlo Briani, Zeca Cenovicz, Paulo Miklos, Andrea Fumagalli, Betina Belli, Luiz Brambila, Ed Canedo, Adriano Carvalhaes, Altamar Cezar, Syd Correa, Rodrigo Ferrarini, Lilian Marchiori, Pedro Moreira, Jean Pierre Noher, Helder Silva, Marcel Szymanski, Tino Viana, Marco Zenni

Films en eten hebben een speciale relatie. Beiden gaan over de juiste ingrediënten, op de goede manier samengevoegd tot een succesvol geheel. En dan hebben we het nog niets eens over de esthetische kwaliteiten waardoor gastronomie zich uitstekend leent voor een cinematografisch optreden. Het is dus niets nieuws, een film over eten met een personage die vooral boven de pannen te vinden is en niet te vergeten de sensuele lading die onvermijdelijk hoort bij films over eten. Maar niet vaak werd het eten zo sensueel in beeld gebracht als hier; zelden at een personage zo wild, wulps en schaamteloos als Iria, prachtig gespeeld door de onervaren Fabiula Nascimento. Regisseur Marcos Jorge verwijst in de film naar allerlei andere films over eten, naar eigen zeggen onder andere naar ‘The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover’. Naast de voor de hand liggende overlapping in onderwerp en thema, verwijst Jorge ook met de talrijke langzame tracking shots, die in close-up langs het eten drijven, naar de klassieker van Peter Greenaway.

De vertelstructuur is zo opgebouwd dat de causaliteit tussen de twee verhaallijnen pas op het allerlaatst duidelijk wordt, al bouwt de spanning zich zodanig op dat langzaam maar zeker al kan worden vermoed welke daad Raimundo in de gevangenis heeft doen belanden. Acteur João Miguel toont in beide verhaallijnen ook verschillende kanten van zijn acteerkunsten: zo begint hij als naïeve arme sloeber die langzaam opklimt door zijn kookkunsten te ontwikkelen en toont hij later een heel andere kant als zelfverzekerde kok die zelfs de grootste gangster in de gevangenis onder de duim weet te krijgen.

De regisseur, die jarenlang in Italië heeft gewoond en daar zijn liefde voor de keuken zelf heeft ontwikkeld, toont met de film ook hedendaags Brazilië, misschien archetypisch, maar zeker relevant. De delen die zich achter de tralies afspelen, zijn daadwerkelijk in een Braziliaanse gevangenis gefilmd, waardoor niet alleen het interieur authentiek overkomt, maar ook de barre omstandigheden en hiërarchische verdelingen. Alle ingrediënten hebben hier de juiste samenstelling gekregen, wat uiteindelijk een zeer smakelijke, humoristische en goed te verteren film heeft opgeleverd.

Ruby Sanders

Bioscooprelease: 4 september 2008