Face/Off (1997)

Regie: John Woo | 138 minuten | actie, drama, misdaad, thriller | Acteurs: John Travolta, Nicolas Cage, Joan Allen, Alessandro Nivola, Gina Gershon, Dominique Swain, Nick Cassavetes, Harve Presnell, Colm Feore, John Carroll Lynch

Het idee van de film is vrij simpel. Je hebt een good guy en een bad guy, ze verwisselen van gezicht en niemand behalve zijzelf weet er van. Als je even de technische details door de vingers ziet is dit concept niet alleen een basis voor veel actie, maar ook een mogelijkheid tot enige diepgang die in veel actiefilms ontbreekt. Voeg hier John Travolta, Nicolas Cage, John Woo en een behoorlijk budget aan toe en je hebt een actie blockbuster.

John Woo heeft lange tijd geleden de stap gemaakt naar Hollywood. Tegenwoordig staat de naam Woo voor goede actie, niet te verwarren met goede films. Films van hem zijn met de jaren oppervlakkiger geworden en zijn nieuwste films (‘Paycheck’, ‘Windtalkers’) zijn al lang niet meer het kijken waard. ‘Face/off’ behoort hier gelukkig nog niet toe. Detective Sean Archer (Travolta) en de in coma liggende terrorist Castor Troy (Cage) verwisselen van gezicht zodat Archer informatie kan krijgen over een bom die Troy ergens in Los Angeles heeft geplaatst. Natuurlijk gaat niets goed en ontwaakt en ontsnapt Troy met het gezicht van Archer (u volgt het nog?) waarna het kat-en-muisspel kan beginnen. John Woo maakt het verhaal menselijk door ook de psychologische kant van deze verwisseling te laten zien. Rondlopen met het gezicht van iemand die je haat wetende dat hij ondertussen bij je vrouw in bed kruipt, is geen pretje.

Natuurlijk is ‘Face/off’ volgepropt met actie. Er zijn veel explosies, achtervolgingen in auto’s, vliegtuigen en speedboten en oneindig veel rondvliegende kogels. Het John Woo handelsmerk, waarin twee mensen oog in oog staan met pistolen op elkaar gericht, is ook aanwezig.

John Travolta en Nicolas Cage acteren beiden goed. Overige rollen zijn weggelegd voor Joan Allen, Gina Gershon en Allesandro Nivola.

‘Face/off’ is een zeer vermakelijke actiefilm om te kijken met een fles frisdrank en een grote bak popcorn. Zet de geluidsinstallatie maar lekker hard en laat de actie je van je stoel af blazen.

Alex van Wankum