Fame (2009)

Regie: Kevin Tancharoen | 106 minuten | komedie, drama, musical, romantiek | Acteurs: Kay Panabaker, Naturi Naughton, Anna Maria Perez de Tagle, Kelsey Grammer,  Megan Mullally, Bebe Neuwirth, Charles S. Dutton, Kherington Payne, Debbie Allen, Walter Perez, Paul McGill, Paul Iacono, Asher Book, Collins Pennie, Johanna Braddy, Cody Longo, Tiffany Espensen, Ashley Galvan, Tim Jo, Peter Mackenzie, Michael Hyatt, Malerie Grady, Kristy Flores, Colleen Craig, Dominique Kelley, Robert Miles, Micheal Eric Reid, Stephanie Mace, Earl Carroll, Ryan Surratt, Eli Myers, Bree Elise, Howard Gutman, Gavin Turek, Wyatt Gray, Paul Peglar, Scott J. Wood, Ilisa Juried

Bijna dertig jaar na het succesvolle origineel is ‘Fame’ in een nieuw, modern jasje gestoken. Geen remake, maar een ware reinvention! Ook in deze versie volgen we enkele talentvolle musici, acteurs en dansers in hun streven naar eeuwige roem. Allen zijn zij toegelaten aan de High School for Performing Arts in New York, waar ‘goed’ gewoon niet goed genoeg is. Het is hard werken waarbij ze ook nog eens keihard geconfronteerd worden met zichzelf. Wie ben je? Wat wil je bereiken? En heb je daar alles voor over?

De film begint bij de audities, waar ook de mindere goden even hun momentje krijgen zoals we dat van programma’s als “Idols” en “So You Think You Can Dance” kennen. Leedvermaak dus. Nadat de schifting voltooid is begint de lucky few aan hun opleiding en vinden de talenten vooral ook elkaar. In de liefde, zoals tussen beginnend actrice Jenny (Kay Panabaker) en de talentvolle zanger Marco (Asher Book). Maar zeker in artistiek opzicht, zoals tijdens de cafetaria jam (een hommage aan het hot lunch nummer uit het origineel van 1980) en bij de samenwerking die ontstaat tussen acteur/rapper Malik (Collins Pennie), componist Victor (Walter Perez) en de belachelijk goed zingende – maar vanwege haar pianotalent aangenomen – Denise (Naturi Naughton, bekend van de voormalige meidengroep 3LW). Naarmate de jaren verstrijken krijgen de jongeren ook steeds meer het besef dat roem maar voor weinigen is weggelegd. Ook al ben je nog zo goed. Slagen op deze harde school is één, maar het maken in de wereld daarbuiten is nog veel moeilijker. Falen, teleurstellingen en harde confrontaties horen erbij. Maar ‘Fame’ draagt de bekende boodschap uit: durf te dromen.

Om het Fame concept nieuw leven in te blazen is de hulp ingeroepen van regisseur Kevin Tancharoen, die eerder werkte aan clips voor onder andere Britney Spears en Christina Aguilera en zelf een dans- en choreografieachtergrond heeft. Een schot in de roos, zo is gebleken. ‘Fame’ is absoluut een film van deze tijd geworden, met strakke muziek (ook veel origineel werk in een nieuw jasje, zoals de titelsong van Irene Cara), vette dansmoves en modern, snel camerawerk. De lat lag dan ook hoog. De laatste jaren is menig succesvolle dansfilm de revue gepasseerd, zoals ‘Save the Last Dance’ (2001) en ‘Step Up’ (2006). De kijker is dus niet meer zo snel lyrisch te krijgen over hetgeen hij te zien krijgt. ‘Fame’ krijgt dat toch voor elkaar. Ook al omdat het zich niet puur richt op een enkele hoofdpersoon die het in de danswereld probeert te maken, maar op meerdere talenten in een verscheidenheid aan disciplines. De combinatie van zang, dans en aanstekelijke beats zorgt ervoor dat je nauwelijks stil kunt blijven zitten. En niet te vergeten de energieke sfeer die je meezuigt in het plezier van de talenten.

Dat de verhaallijntjes van de talenten dan niet allemaal even diepgaand zijn en het acteerwerk ook zeker niet altijd briljant is maken dan niet eens meer uit. Kherington Payne (voormalig winnares van de Amerikaanse “So You Think You Can Dance”) is bijvoorbeeld duidelijk geen actrice, maar compenseert dat ruimschoots met haar fenomenale dansscènes.  En dat is toch waar het om draait bij ‘Fame’: plezier, muziek, dans. Zo was het bij de versie uit 1980 en zo is het nu weer. In een heel ander tijdsbeeld gemaakt en zonder de intentie om de originele versie te kopiëren. De wat oudere, oorspronkelijke fans zullen die omslag moeten maken om deze frisse, moderne versie te kunnen waarderen. Voor de huidige jeugd betekent ‘Fame’ de kennismaking met een oud concept; meeslepend, overweldigend en één groot feest. Zien!

Brian Ligtvoet

Bioscooprelease: 8 oktober 2009