Fletch (1985)

Regie: Michael Ritchie | 98 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Chevy Chase, Joe Don Baker, Dana Wheeler-Nicholson, Richard Libertini, Tim Matheson, M. Emmet Walsh, George Wendt, Kenneth Mars, Geena Davis, Bill Henderson, George Wyner, William Trayhill, Tony Longo, Larry Flash Jenkins, Ralph Seymour

‘Fletch’ is een subtiele komedie die gebaseerd is op een verhaal van Gregory McDonald dat tot script bewerkt is door Andrew Bergman. Het script heeft meerdere plotwendingen en vreemde personages. Deze personages zijn onder te verdelen in twee groepen. Op de eerste plaats zijn er de karakters die door Fletch zelf zijn gecreëerd. Zo kruipt Fletch, die journalist van beroep is, onder andere in de rol van junkie, chirurg en verzekeringsagent. Jammer genoeg acteert Chevy Chase zo vlak dat hij deze uiteenlopende typetjes op dezelfde wijze vertolkt. Met meer inlevingsvermogen en enthousiasme zouden deze karakters echt tot leven kunnen komen.

Het zijn de bijzondere personages in de bijrollen die voor de nodige lichtpuntjes in de film zorgen. Zo maken we kennis met de zwijgzame Fat Sam (George Wendt), de rijke vliegtuigmagnaat Alan Stanwyk (Tim Matheson), hoofdredacteur Frank Walker (Richard Libertini) en Larry (Geena Davis). Stuk voor stuk leuke creaties die door de acteurs in kwestie echt tot leven komen en die zo hun screentime optimaal benutten.

Het verhaal, dat eerder een aaneenschakeling van komische scènes is, blijft juist door deze afzonderlijke sketches boeien. Vooral het bezoek van Fletch in de rol van verzekeringsagent bij Velma en Marvin Stanwyk (de ouders van Alan Stanwyk) en zijn optreden als chirurg zijn bijzonder leuk. Helaas zijn de dialogen en woordspelingen vaak erg flauw. Hierdoor worden zij niet direct begrepen en op de juiste waarde geschat.

Verantwoordelijk voor de soundtrack is Harold Faltermeyer, die met zijn herkenbare synthesizergeluid, vooral in de jaren tachtig menig film van muziek heeft voorzien. Naast ‘Beverly Hills Cop’ was hij verantwoordelijk voor de tune van onder meer ‘Top Gun’.

Al met al is ‘Fletch’ een film met een script dat genoeg mogelijkheden heeft om uit te groeien tot een fantastische komedie. Maar het ongeïnspireerde acteerwerk van Chevy Chase dat te sterk zijn stempel drukt op de film zorgt ervoor dat de kijker een monotone en saaie film voorgeschoteld krijgt, die net niet een voldoende scoort.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 10 oktober 1985