Flodder in Amerika (1992)

Regie: Dick Maas | 115 minuten | komedie | Acteurs: Nelly Frijda, Huub Stapel, René van ’t Hof, Tatjana Simic, Jon Polito, Lou Landré, Lonny Price, Roger Robinson, Mandy Negerman, Melle de Boer, Dan Frazer, Reathel Bean, Colin Stinton, Deirdre Harrison, Amanda Redington, Dick Rienstra, Bert André, Jon van Eerd, Gerard Joling, Anibal O. Lleras, Jon Manfrellotti, Victor Reinier, Bram van der Vlugt

’t Blijft toch je dochter hè. Na het immense succes van ‘Flodder’ (1986), waar maar liefst 2,3 miljoen bioscoopbezoekers op afkwamen, verscheen in 1992 het vervolg ‘Flodder in Amerika!’. De hoofdrolspelers uit het eerste deel – Huub Stapel, Nelly Frijda, René van ’t Hof, Tatjana Simic en Lou Landré – keerden terug om opnieuw te schitteren als Neerlands favoriete onaangepaste familie. Script en regie werden wederom verzorgd door Dick Maas. In deze tweede film worden de Flodders in het kader van een cultureel uitwisselingsproject naar de Verenigde Staten gestuurd. Sociaal werker Sjakie (Lou Landré) gaat met hen mee om hen te begeleiden. Op het vliegveld in New York gaat het echter al mis: wanneer Sjakie op pad gaat om vervoer te regelen, worden de Flodders per ongeluk aangezien voor een Russische delegatie artsen. Terwijl Ma (Nelly Frijda), Johnny (Huub Stapel), Kees (René van ’t Hof), Kees (Tatjana Simic), Toet (Mandy Negerman), Henkie (Melle de Boer) en de bouvier Whiskey de bloemen buiten zetten in een peperduur hotel, doolt Sjakie door het gevaarlijke New York rond, op zoek naar zijn protegés.

Overal waar de Flodders komen, loopt de boel in het honderd. ‘Flodder in Amerika!’ is dan ook een aaneenschakeling van doldwaze momenten, misverstanden en spraakverwarring. Dat de Flodders de kwaadsten niet zijn, blijkt wanneer ze een zakenman (Jon Polito) redden van een bende agressieve criminelen. Deze Larry Rosenbaum blijkt de eigenaar van een louche nachtclub te zijn – een plek waar de familie Flodder zich natuurlijk meteen thuis voelt. Samen knappen ze de aftandse tent op en dochter Kees krijgt een baantje als stripper en zangeres aangeboden. Johnny heeft ondertussen een oogje op de knappe vrouw van de eigenaar. Sjakie heeft alleen maar pech in Amerika. Zijn zoektochten leveren niets op en leiden ertoe dat hij gearresteerd wordt en uiteindelijk op straat terecht komt. Hij ondergaat uiteindelijk zelfs per ongeluk een geslachtsoperatie. Dochter Kees wordt ondertussen gestalkt door Geoffrey (Lonny Price), een aalglad mannetje dat ze ontmoet heeft op een feestje. Ze moet niets van hem hebben maar hij is nogal volhardend. Weet zij veel dat Geoffrey de zoon is van de Amerikaanse president…

Wie van de eerste ‘Flodder’-film heeft genoten, zal dit tweede deel ook wel kunnen waarderen. ‘Flodder in Amerika!’ is namelijk veel van hetzelfde. Sommige scènes zijn letterlijk kopieën van scènes uit de eerste film, alleen dan in een ander jasje (droomt zoon Kees in de eerste film nog weg bij tennismeisjes, in dit vervolg heeft hij zijn oog laten vallen op een groepje basketbalsters). Het is zowel de zwakte als de kracht van ‘Flodder’ dat er zo veel herhaling en voorspelbaarheid inzit. Elk personage heeft zijn eigen gimmick: Ma met haar onbehouwen gedrag, eeuwige sigaar en voorliefde voor sterke drank, de onhandige zoon Kees die overal een lucratief handeltje in ziet maar zichzelf altijd in de nesten weet te werken, de rondborstige dochter Kees die veelal als bliksemafleider wordt gebruikt in de clandestiene plannen van haar broers. Het is eigenlijk net als de tv-serie ‘Allo Allo’; je weet precies wat er komen gaat en toch kun je er om lachen. Hoewel de ene grap beter valt dan de andere (sommige grollen zijn ronduit platvloers of flauw). Ook wat humor betreft biedt ‘Flodder in Amerika!’ meer van hetzelfde. Dat de film toch nog bijna anderhalf miljoen bezoekers naar de bioscopen trok, geeft aan dat de gemiddelde Nederlander er helemaal geen problemen mee heeft om twee keer hetzelfde te zien. Blijkbaar spreekt juist de voorspelbaarheid veel mensen aan.

Omdat we het allemaal al een keer gezien hebben, scoort deze tweede ‘Flodder’-film lager dan zijn voorganger. Slechts een handvol grappen is écht leuk. Acteurs als Huub Stapel en René van ’t Hof hielden het na deze herhaling van zetten voor gezien en keerden niet meer terug in de tv-serie en de derde film (die uitkwam in 1995). Geef ze eens ongelijk; zij hebben veel meer in hun mars en willen niet steeds een karikatuur te spelen. Zij zoeken uitdaging. ‘Flodder in Amerika!’ is ondanks de gerecyclede grappen nog aardig door te komen, in tegenstelling tot ‘Flodder 3′, dat niet meer is dan een slap aftreksel van het origineel.

Bioscooprelease: 3 juli 1992
VOD-release: 1 oktober 2016
DVD- en blu-ray-release: 8 oktober 2016 (Dick Maas Collectie)