Freaks Out (2021)

Recensie Freaks Out CinemagazineRegie: Gabriele Mainetti | 141 minuten | avontuur, drama | Acteurs: Claudio Santamaria, Aurora Giovinazzo, Pietro Castellitto, Giancarlo Martini, Giorgio Tirabassi, Max Mazzotta, Franz Rogowski, Francesca Anna Bellucci, Michelangelo Dalisi, Olivier Bony, Emilio De Marchi, Eric Godon, Sebastian Hülk, Anna Tenta, Christoph Hülsen, Astrid Meloni

Pan-Europese filmproducties buitenom de streaminggiganten komen weinig voor in het genre waarin ‘Freaks Out’ zich ophoudt, een mengelmoes van superhelden- en fantasiefilms in een historisch sausje. Voor deze curieuze productie hebben Italianen (Rai Cinema, Lucky Red en Goon Films) en Belgen (Gapbusters, Voo en BE tv) de handen ineen geslagen. Zo proberen Europeanen aan te haken bij de grote Amerikaanse producties in het fantasie – en actiegenre. Echter met een budget van twaalf miljoen ga je dat gat bij lange na niet dichten. Dan moet het vooral van originaliteit en branie komen, iets waar het merkwaardige ‘Freaks Out’ legio van heeft.

Een groepje Italiaanse circusartiesten met bovennatuurlijke krachten onder leiding van de goeiige spreekstalmeester Israel (Giorgio Tirabassi) probeert zich staande te houden in de Tweede Wereldoorlog. Door de Italiaanse fascisten en de Duitse bondgenoot wordt de onderdrukking van het afwijkende in de samenleving steeds openlijker en gewelddadiger. Het circusgroepje besluit om in Amerika geluk te zoeken. Echter in de politieke chaos van het door de Nazi’s bezette Rome raken ze elkaar en beschermengel Israel kwijt. Fulvio (Claudio Santamaria), de buitengewoon sterke wolfman van het stel, twijfelt of het niet beter is om dan maar bij Circus Berlijn aan te sluiten.

De spreekstalmeester van Circus Berlijn, de zesvingerige piano virtuoos Franz (Franz Rogowski), krijgt door overmatig gebruik van ether inzicht in de toekomst (waarin hij ook inspiratie opdoet voor zijn populaire pianocomposities, waaronder ‘Creep’ van Radiohead en ‘Sweet Child of Mine’ van Guns N’ Roses). En zo vergaart hij tevens informatie over mensen met bijzondere krachten die hij maar al te graag inlijft voor het Derde rijk. Daarom heeft gekke Franz ook zijn zinnen gezet op de buitenbeentjes van Israel. Met hen aan zijn zijde hoopt hij het nazirijk nog te redden van de voorspelde ondergang.

De Holocaust subplot is een goedbedoelde emotionele kapstok maar schuurt vanuit historisch perspectief nog steeds. Hoewel van een andere categorie zitten er meer tonale missers in de film, zoals de seks- en blootscènes die werkelijk uitschreeuwen: de makers schuwen het pikante niet, iets wat je sowieso niet bij de Marvel en DC – films te zien krijgt! Je kan het scharen onder de geest van creatieve vrijheid en blijheid maar evengoed onder die van slechte smaak.

Regisseur Gabriele Mainetti maakt een degelijke en tot op zekere hoogte vermakelijke B-film. Het doet zonder meer zijn titelnaam eer aan. Het is een foutere versie van ‘X-men: First Class’ (Matthew Vaughn, 2011) maar dan op Europese bodem met een tien keer kleiner budget. Je ziet het er niet meteen aan af. Toch merk je onderweg het verhaal dat de makers spaarzaam moesten omgaan met hun speciale effecten om op uitgekiende actiemomenten te kunnen gloriëren. Daarnaast schmieren de acteurs, vooral Franz Rogowski, er ongeremd op los. Soms is dit vermakelijk maar even zozeer irritant. In vergelijking met regisseurs die in dezelfde esprit werken, zoals Guillermo Del Toro en Quentin Tarantino, heeft Mainetti dan ook nog een lange weg te gaan. Eerstgenoemden komen met A-films die naar hartenlust zijn gebaseerd op B-films, Mainetti maakt er weer een B-festiviteit van. Bij al het gratuite geweld mist de Italiaan bovendien de panache van Tarantino en de gevoeligheid van Del Toro. Ook al solliciteert Mainetti openlijk naar (een) Hollywood (budget), is hij in deze film geen uitzonderlijke beeldenmaker. Misschien is zijn werk nog het best te vergelijken met die van de Franse regisseur Jean-Pierre Jeunet (onder andere ‘Amélie’, 2001, en ‘Alien: Resurrection’, 1997). Hoe verging het hem ook alweer?

Roy van Landschoot

Bioscooprelease: 5 januari 2023