Ghost in the Shell (2017)

Recensie Ghost in the Shell CinemagazineRegie: Rupert Sanders | 107 minuten | actie, misdaad, drama, science fiction, thriller | Acteurs: Scarlett Johansson, Pilou Asbæk, Takeshi Kitano, Juliette Binoche, Michael Pitt, Chi Han, Danusia Samal, Lasarus Ratuere, Yutaka Izumihara, Tawanda Manyimo, Peter Ferdinando, Anamaria Marinca, Daniel Henshall

Science fiction films geven ons vaak een niet al te positief beeld van de toekomst. Zo is de mensheid vaak in oorlog met een of ander buitenaards volk, worden we onder de duim gehouden door een totalitair regime in een dystopische samenleving of zijn we net iets te afhankelijk van onze altijd vernieuwende technologie geworden. ´Ghost in the Shell´, een remake van de Japanse animatieklassieker uit 1995, valt vooral in die derde categorie. In deze realiteit heeft de mens de mogelijkheid zichzelf te verbeteren door middel van technologische aanpassingen. Beschadiging aan de ogen? Vervang die ouderwetse organen toch gewoon door verbeterde kijkers en zie beter dan ooit tevoren. Een intrigerend idee in een (bij vlagen) intrigerende film.

In ‘Ghost in the Shell’ volgen we Major (Scarlett Johansson), een androïde die een menselijk brein heeft. Met haar team van het ministerie van defensie (Section 9) rolt ze cybercriminelen op. In dit toekomstbeeld zijn deze plots nóg gevaarlijker geworden. Door de vervanging van organen door technologie is het nu namelijk mogelijk mensen te hacken en data direct te downloaden. De hacker in kwestie, Kuze (Michael Pitt), is echter meer geïnteresseerd in het doden van alle wetenschappers die mee hebben geholpen aan het maken van Major. De eerste van haar soort, de geest in de huls. Het is aan Section 9 om Kuze te vinden en zo nodig om te brengen.

De heksenjacht op de hacker zorgt voor een film die een vrij hoog tempo aanhoudt en zich ontpopt tot een vermakelijke sci-fi-thriller. Johansson doet het prima in de hoofdrol en werkt goed samen met Pilou Asbæk die de rol van sidekick Batou voor zijn rekening neemt. Hij zorgt voor de nodige menselijke elementen in het verhaal en is dan ook meer dan eens de comic relief in de film. Een andere uitschieter is de Japanse acteur Takeshi Kitano. Aramaki, de grote baas van Section 9, steelt de show in iedere scène die hij heeft.

Verder is ‘Ghost in the Shell’ vooral in het visuele aspect een schot in de roos. De stad lijkt op een ‘best of’ van alle gave sci-fi-steden uit de jaren’ tachtig en negentig. Een beetje van ‘Blade Runner’ hier en een vleugje ‘Fifth Element’ daar, overgoten door neonlicht en begeleid door een hele gave synthesizer soundtrack (componist Clint Mansell levert eens te meer puik werk af). De shots die de verschillende straten en delen van de locatie laten zien, zijn dan ook altijd een lust voor het oog. Hetzelfde geldt overigens voor de verschillende actiescènes. Al wordt er wel héél erg op het slow motion effect geleund om alles mooi in beeld te krijgen.

De grootste tegenwerkende kracht die ‘Ghost in the Shell’ heeft is dat het een remake is. Er is dus altijd duidelijk aan te wijzen hoe het anders (en vaak ook beter) had gekund. De duistere filosofische thema’s die fans van het origineel kennen, worden hier grotendeels links gelaten. En zelfs als de originele animatiefilm buiten beschouwing wordt gelaten is het jammer dat het hier vooral de actiescènes zijn die goed worden uitgewerkt terwijl een film over een robot met een ziel tot zoveel meer in staat kan zijn. Voor wie simpelweg een live action bewerking wil zien van de gaafste actiescènes uit het origineel of wie de Japanse animatiefilm nooit heeft gezien kan gerust een ster bij de eindbeoordeling optellen. Voor degene die dezelfde twijfeling over zijn eigen bestaan wil voelen, zal zeker vermaakt zijn met deze versie, maar kan stiekem beter wachten tot Ridley Scott of Denis Villeneuve zich aan een toekomstige remake willen wagen.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 3

Bioscooprelease: 30 maart 2017
DVD-, blu-ray- en 4K Ultra HD-release: 9 augustus 2017