Gilbert – Gilberts grusomme hevn (2016)

Recensie Gilbert CinemagazineRegie: Hanne Larsen | 90 minuten | komedie, drama | Acteurs: Simon Hobbel Rosendahl, Gisken Armand, Hannah Dybvand, Egil Hegerberg

Sinds de elfjarige Gilbert in de voetbalkantine zo ongeveer al zijn teamgenoten onderkotste, is het leven bepaald geen lolletje meer. ‘Spuugbert’ wordt hij genoemd en alle kinderen laten hem links liggen. Het is dan ook hartstikke fijn dat zijn moeder een nieuwe baan krijgt, waardoor ze kunnen verhuizen. Gilbert is vastbesloten van deze nieuwe start een succes te maken: niemand zal weten dat hij allergisch is voor ei!

De Noorse jeugdfilm ‘Gilbert’ (‘Gilberts grusomme hevn’) vertelt een herkenbaar verhaal op een grappige manier. Elk kind zal zich kunnen vereenzelvigen met de lotgevallen van de sympathieke hoofdpersoon. Nogal logisch dat hij blij is met de kans nieuwe vrienden te kunnen maken. Je bent dan ook oprecht blij voor hem als het lijkt te klikken met dat leuke nieuwe buurmeisje, Line. Ze speelt fanatiek ijshockey en als Gilbert hoort dat ze nog een keeper zoeken, besluit hij dat ijshockey zijn favoriete sport is. Line is binnenkort jarig en nodigt haar kersverse buurjongen uit voor een ‘ijshockeyfeestje’. Daar moet Gilbert natuurlijk bij zijn! Er is alleen één probleem: zijn ouders moeten dan naar Spanje voor hun werk en Gilbert kan natuurlijk niet alleen thuis blijven. Dat het Gilbert nu echt voor de wind gaat, blijkt als ook daar een oplossing voor is. Zijn tante Doris, die hij weliswaar al een tijd niet meer heeft gezien, kan komen oppassen. Zo gezegd, zo gedaan.

‘Gilbert’ is een film die net iets buiten de realiteit staat. In dit universum is het dus niet gek dat tante Doris de hel op aarde belichaamt voor Gilbert. Wat eerst een goed idee leek, is binnen een dag al omgeslagen. Al zet Doris nog voorzichtig in. Dat haar darmen nogal vaak opspelen, dat is nog tot daaraan toe, maar een hele dag koekjes bakken en mikado spelen, dat gaat te ver. Wanneer ze merkt dat Gilbert liever de tijd met zijn leeftijdsgenoten doorbrengt, gaat ze echter helemaal los. Jij was allergisch voor ei, zei je? Dat zullen we nog wel eens zien! Gilbert moet zich in allerlei bochten wringen om zijn ei-allergie voor Line en de jongens van het ijshockeyteam verborgen te houden. Hij wordt echter aan alle kanten tegengewerkt door tante Doris.

Filmmaakster Hanne Larsen baseerde het scenario van haar speelfilmdebuut op het beroemde boek EGGG van Stein Erik Lunde. De nadruk in het verhaal ligt op Gilberts pogingen om geaccepteerd te worden, een bekend thema in jeugdfilms. In ‘Gilbert’ is de balans tussen drama en humor precies goed. De idiote psychologische oorlogsvoering die tante Doris tot een kunst verheven heeft is te verdragen door de overtuigende vertolking van Gisken Armand, die vooral in haar thuisland veel bekendheid heeft. Het wraakaspect heeft in de film maar een kleine rol, pas aan het eind zien we hoe Gilbert het zijn tante betaald zet. ‘Gilbert’ is een grappige film die kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar beslist een fijne middag zal leveren.

Bioscooprelease: 3 augustus 2017
DVD-release: 11 oktober 2017