Gone In 60 Seconds (2000)

Regie: Dominic Sena | 118 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Nicolas Cage, Giovanni Ribisi, Delroy Lindo, Angelina Jolie, Robert Duvall, Will Patton, Chi McBride, Christopher Eccleston, Timothy Olyphant, Vinnie Jones, Scott Caan, Trevor Goddard, James Duval, Grace Zabriskie

Nicolas Cage (Randall ‘Memphis’ Raines) is een acteur met nog altijd meer succesvolle films op zijn naam dan floppen, maar helaas is ‘Gone In 60 Seconds’ zo’n flop. Een plot van niets, een groot aantal beroemdheden om hem heen, maar ieder acteert op de automatische piloot, of liever gezegd, op cruise control in deze film. Vreemd genoeg is Cage over het algemeen beter op zijn plek in een drama (‘Leaving Las Vegas’, ‘Matchstick Men’, ‘Adaptation’, ‘Birdy’) dan in een actiefilm (‘Face/Off’ uitgezonderd), maar toch kiest hij om de zoveel tijd weer voor een slappe actiefilm als deze.

De talenten van Angelina Jolie zijn overigens ook niet volledig benut in deze film. Ze doet niet veel meer dan een beetje mysterieus glimlachen en haar tekst past makkelijk op een A4-tje. Met haar bleekblonde dreadlocks ziet ze er totaal anders uit dan Lara Croft, hetgeen de geloofwaardigheid van haar karakter wel weer ten goede komt. Als automonteur overdag en barmeisje ’s avonds deelt ze een heftig verleden met Raines, maar dit is zo’n subplot dat gelukkig niet volledig uitgewerkt wordt, omdat dat helemaal niet relevant is.
Robert Duvall is leermeester Otto Halliwell, een soort vaderfiguur. Giovanni Ribisi speelt Kip, het kleine broertje dat in de penarie zit en wiens leven gered moet worden. Ook acteurs als Will Patton, Scott Caan, Delroy Lindo en Vinnie Jones doen wat van ze verwacht wordt in de film, niet meer, hooguit wat minder.

Als je vooraf weet dat de film gaat over het stelen van vijftig auto’s, verwacht je veelvuldige, lange en spannende achtervolgingsscènes, maar dan word je door deze film toch teleurgesteld. Het eerste uur bevat weinig spannende momenten en is soms zelf slaapverwekkend, omdat Raines alleen maar bezig is met het samenbrengen van de oude groep en de voorbereidingen van de ‘heist’. Dit duurt te lang en als de actie dan echt begint met het stelen van de eerste auto’s, blijft de spanning alweer achterwege. Het stelen van de eerste 49 auto’s is namelijk een fluitje van een cent. Slechts in de laatste 45 minuten zit een redelijk geslaagde achtervolging, als Raines met zijn laatste verovering, een Shelby Mustang GT 500, bezig is.

Met drie Oscarwinnaars heeft deze film een te zware cast. Als de belofte van deze cast nog waargemaakt zou worden, dan was dat geen probleem geweest, maar wellicht was met een stel B-acteurs de film beter te verteren geweest.
De titel lijkt overigens gekozen te zijn om grappen over te maken in recensies als deze, maar het is beter om dat maar achterwege te laten.

Bioscooprelease: 10 augustus 2000