Good Will Hunting (1997)

Regie: Gus Van Sant | 125 minuten | drama | Acteurs: Matt Damon, Robin Williams, Ben Affleck, Casey Affleck, Stellan Skarsgård, Minnie Driver, Cole Hauser, John Mighton, Rachel Majorowski, Colleen McCauley

Startende acteurs Matt Damon en Ben Affleck breken definitief door met het door hen zelf geschreven script van ‘Good Will Hunting’. De film levert maar liefst zeven Oscarnominaties op, maar sleept er uiteindelijk maar twee in de wacht: Damon en Affleck krijgen een erkenning voor het schrijven van het script en Robin Williams voor beste mannelijke bijrol. De boodschap van ‘Good Will Hunting’ is niet origineel, maar het is in een mooi nieuw jasje gestoken. Het feit dat je je dromen moet naleven en de kansen grijpen die zich voordoen, is geen nieuw gegeven. De verpakking die de heren bedacht hebben wel.

Nu is een goed script alleen geen garantie voor een goede film. De wisselwerking en de chemie is duidelijk aanwezig tussen de acteurs, die exact aanvoelen hoe de scènes gespeeld moeten worden. Mede dankzij de verdiensten van Gus van Sant die de regie strak in handen heeft en het script vertaalt in een pakkende film, weet ‘Good Will Hunting’ je tot het eind te boeien.

Daar waar de film begint als een drama ontpopt het zich naarmate het einde nadert tot een feelgood-movie. Een goede keuze, want dit versterkt in deze film juist de boodschap. Het is niet geheel onterecht dat Robin Williams een Academy Award heeft gewonnen voor zijn optreden. Hij zal menigeen weer verbazen met zijn performance. Hij speelt zo nu en dan op het randje, maar weet op overtuigende wijze de gefrustreerde psychiater neer te zetten, die Will (Matt Damon) in het gareel moet zien te krijgen.

Dat Matt Damon en Ben Affleck slagen in het neerzetten van hun personages zal niemand verrassen. Zij hebben immers het script zelf geschreven. De overige acteurs spelen degelijk en laten het schitteren aan de eerder genoemden over. ‘Good Will Hunting’ is een mooie film, die je aan het denken zet over de keuzes die jezelf hebt gemaakt in je leven.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 5 maart 1998