Happy Together – Chun gwong cha sit (1997)

Recensie Happy Together CinemagazineRegie: Wong Kar Wai | 96 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Leslie Cheung, Tony Leung Chiu Wai, Chen Chang, Gregory Dayton, Shirley Kwan

Hij was al een tijdje bezig toen de in China geboren maar in Hong Kong getogen filmmaker Wong Kar-Wai eind jaren negentig internationale erkenning kreeg toen hij voor ‘Happy Together’ (1997) de prijs voor beste regisseur ontving op het filmfestival van Cannes. Wong groeide vervolgens wereldwijd uit als boegbeeld van de Hong Kong Second Wave, de tweede lichting filmmakers die Hong Kong op de kaart zette. Het werk van Wong Kar-Wai – van wie ‘In the Mood for Love’ uit 2000 in de westerse wereld waarschijnlijk het bekendste is – draait veelal rond dezelfde thema’s: de liefde (of dat wat liefde had moeten zijn), eenzaamheid, vervreemding en het verglijden van de tijd. Maar zijn oeuvre wordt niet alleen door deze terugkerende thema’s bepaald, maar vooral door de unieke visuele stijl die Wong aan de dag legt. Daarin wordt hij bijgestaan door zijn virtuoze vaste cameraman, de Australiër Christopher Doyle, die met de gekste filters, kaders, lenzen en overgangen op de proppen komt. De eigenzinnigheid die dat met zich meebrengt, heeft Wong fans over de hele wereld opgeleverd. Maar ‘style over substance’ is natuurlijk niet iedereens ‘cup of tea’.

In ‘Happy Together’ viert de melancholie hoogtij. De film gaat over twee homoseksuele geliefden, Po-Wing en Yiu-Fai (Leslie Cheung en Tony Chiu Wai Lung) die niet met en niet zonder elkaar kunnen leven. Ze laten Hong Kong achter zich en trekken naar Argentinië. Het is een vakantie waarmee ze hun wankele relatie nieuw leven proberen in te blazen. Dat blijkt niet direct te lukken. De gedesillusioneerde Yiu-Fai neemt een baantje aan in een tangobar, zodat hij kan sparen voor de reis terug naar huis. Wanneer Po-Wing – vol blauwe plekken – terugkeert in zijn leven, leeft Yiu-Fai met hem mee en groeien de twee weer naar elkaar toe. Maar voor een intieme relatie is Yiu-Fai echter niet in; daarvoor is er te veel gebeurd. Bovendien is Po-Wing nog niet klaar voor een vaste relatie. Terwijl de eerste scheurtjes in hun onderlinge verstandhouding zich alweer voordoen, ontmoet Yiu-Fai de jonge Taiwanees Chang (Chang Chen). Terwijl Yiu-Fai met zijn nieuwe liefde het leven weer ziet zitten, stort dat van Po-Wing langzaam maar zeker compleet in elkaar.

Zoals alle films van Wong Kar-Wai is ook ‘Happy Together’ in visueel opzicht bijzonder en eigenzinnig. Opmerkelijk gebruik van kleurfilters en licht; vreemde, grofkorrelige beelden; een spel met versnelling en vertraging; verrassende close-ups, abrupte cuts en onconventionele kaders; camera’s die ineens beginnen te trillen; Wong en Doyle halen vrijwel alle trucs uit de kast om hun film een geheel eigen feel en look mee te geven. Dat levert soms merkwaardige, soms juist schitterende beelden op, maar het spel met beeld oogt chaotisch en onrustig en gaat jammer genoeg wel ten koste van het verhaal, dat vlak en saai blijft. Pas tegen het einde krijgen de – overigens prima geacteerde – personages iets meer diepgang en leren we ze wat beter te leren kennen. Maar dat is natuurlijk rijkelijk laat. Heel wat kijkers zullen dan al zijn afgehaakt. ‘Happy Together’ is voor de liefhebber van het visuele spektakel van Wong Kar-Wai puur genieten geblazen. Anderen zullen snakken naar wat rust voor de ogen en missen ongetwijfeld een houvast in de vorm van een rechtlijnig verhaal en empathiewekkende personages.

Bioscooprelease: 2 oktober 1997
Bioscooprelease: 10 juni 2021 (re-release, 4K gerestaureerd)
DVD-release: 23 januari 2014