Hartenstrijd (2016)

Regie: Janice Pierre | 93 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Tibor Lukács, Jennifer Hoffman, Eva van de Wijdeven, Oscar Aerts, Anniek Pheifer, Georgina Verbaan, Loek Peters, Willeke Alberti, Cees Geel, Murth Mossel, Mattijn Hartemink, Miro Kloosterman, Mark Rietman, Kim-Lian van der Meij, Margôt Ros, Kay Nambiar, Sieger Sloot, Mike Starink, Rick Brandsteder, Bas Hoeflaak, Sylvia Geersen, Stephanie Tency, Rienus Krul, Reineke Jonker

Sinds het succes van ‘Alles is liefde’ (2007), het Nederlandse antwoord op de Britse genreklassieker ‘Love, Actually’ uit 2003, schieten de Nederlandse romantische komedies als paddenstoelen de grond uit. Dat er jaarlijks minimaal één romkom van eigen bodem in de bioscopen draait is alleen maar goed nieuws voor de Nederlandse film. Minder positief is dat de films vrijwel allemaal een bepaald stramien hebben, waardoor ze steeds lastiger uit elkaar te houden zijn. Bijna alle films in het genre spelen zich af in de hipste straatjes van Amsterdam, casting directors vissen telkens uit dezelfde vijver aan acteurs (en trekken vervolgens een blik BN’ers open om op te draven in piepkleine bijrolletjes) en van de meeste personages (typetjes) heb je het idee dat je ze al eens eerder hebt gezien. Als het even kan laat men meerdere verhaallijntjes door elkaar lopen. En o ja, in de titel moet een verwijzing naar de liefde zitten (‘Toscaanse Bruiloft’ (2014), ‘Hartenstraat’ (2014), ‘Brasserie Valentijn’ (2015), et cetera). Uitzonderingen daargelaten natuurlijk (‘Soof’ (2013) bijvoorbeeld). Ondanks – of misschien juist wel vanwege – al die overeenkomsten scoren de Nederlandse romantische komedies goed aan de box office. En dus hebben we met ‘Hartenstrijd’ (2016) de zoveelste loot aan de boom te pakken.

Het verhaal, geschreven door Nienke Römer, kent een aardig uitgangspunt, waarbij de stereotype machoman en het tuttige vrouwtje stuivertje wisselen. Tina (Jennifer Hoffman) is een motoragente die niet al te gelukkig is in de liefde. Nadat ze voor de zoveelste keer door een vent aan de kant is gezet, besluit ze na een gesprek met haar vriendin Fleurtje (Eva van de Wijdeven) het roer drastisch om te gooien en alleen nog maar te daten voor de seks. Kroegbaas Sven (Tibor Lukács) is haar tegenpool: elke nacht belandt hij bij een andere vrouw in bed. Deze Don Juan lijdt duidelijk aan bindingsangst. Hij besluit een weddenschap aan te gaan met zijn beste vriend Dennis (Oscar Aerts), om eens een keer minimaal vijf afspraakjes te hebben zonder meteen de koffer in te duiken. En laten ze nou net elkaar als slachtoffer uitzoeken. Als ze maar lang genoeg om elkaar heen dralen, slaat de vonk vanzelf over. Maar wat gebeurt er als de weddenschap uitkomt…?

Als dit verhaal je bekend voorkomt, dan kan dat kloppen. ‘Hartenstrijd’ is namelijk een schaamteloze kopie van de Amerikaanse romantische komedie ‘How to Lose a Guy in 10 Days’ uit 2003, met Kate Hudson en Matthew McConaughey in de hoofdrollen. (Overigens is ook dat een bekend fenomeen bij Nederlandse romkoms; de inspiratie wordt vaak uit het buitenland gehaald). Nou hoeft dat niet direct een minpunt te zijn – het spreekwoord luidt niet voor niets ‘Beter goed gejat dan slecht bedacht’ – en dankzij de geestige dialogen van Römer komt ‘Hartenstrijd’ weg met dat kopiëren. Daar komt bij dat Hoffman en Lukacs een fijne chemie hebben. Natuurlijk, niet al hun beweegredenen zijn even geloofwaardig en tegen het einde toe, net als je verwacht dat er na een climax wordt toegewerkt, wordt de angel er een beetje uitgetrokken. Maar aan het einde van de streep, als we de complete stoet aan BN’ers voorbij hebben zien komen maar ook hebben kunnen genieten van fijne bijrollen van onder anderen Anniek Pheifer en Mark Rietman, nemen we de clichés en voorspelbaarheid maar voor lief. En daar mag regisseur Janice Pierre (‘Danni Lowinski’) scenarioschrijfster Nienke Römer voor bedanken.

Bioscooprelease: 27 oktober 2016
DVD- en blu-ray-release: 23 februari 2017