Holmes & Watson (2018)

Recensie Holmes and Watson CinemagazineRegie: Etan Cohen | 90 minuten | avontuur, komedie | Acteurs: Will Ferrell, John C. Reilly, Rebecca Hall, Rob Brydon, Kelly Macdonald, Lauren Lapkus, Pam Ferris, Ralph Fiennes, Hector Bateman-Harden, Codie-Lei Eastick, Laura Stevely, Layla Rose Boyce

Als een film “award season” uitkomt met enkele prijzen achter zijn naam dan schept dat verwachtingen. Helemaal als het meerdere nominaties weet om te zetten in trofeeën. Zo geldt dat ook voor ‘Holmes & Watson’. Die film wist van 6 nominaties er liefst 4 te verzilveren. Helaas voor de makers waren dat de Razzies, de filmprijzen voor het slechtste dat de filmindustrie te bieden heeft. ‘Holmes & Watson’ won onder meer de prijs voor slechtste film en slechtste regie. Hoofdrolspeler Will Ferell was ook nog in de race voor slechtste acteur maar die prijs ging naar Donald Trump. Dat een film zo slecht wordt beoordeeld kleurt dus ook de verwachtingen. Maar de vraag blijft dan: is ‘Holmes & Watson’ echt zo’n slechte film? Het antwoord is ja.

‘Holmes & Watson’ is (een poging tot) een komische insteek van het alom bekende verhaal van Sherlock Holmes en zijn trouwe kompaan John Watson. Ook in deze variant is professor Moriarty de grote kwelgeest van Holmes en de zoektocht naar dit meesterbrein stelt de vriendschap tussen Holmes en Watson danig op de proef. Tot zover niks aan de hand toch? Ook niet. De logica van hoe het verhaal zich uitrolt ontbreekt. Zelfs in een flauwe komedie is die logica van belang om de kijker bij de les te houden. Maar dit verhaal schiet alle kanten op en lijkt meer een excuus voor flauwe grappen dan de plaats waar die flauwe grappen hun rol kunnen spelen. En het niveau van die grappen is ook abominabel. De scène waarin de heren denken dat ze de koningin hebben vermoord is daarin het absolute dieptepunt. Naast het feit dat de grappen daar niet grappig waren, waren ze ook eens nog zeer voorspelbaar. En een goede grap verrast. Bovenstaande observatie riekt naar een spoiler maar door een incoherent script en voorspelbare grappen zal de film hier voor niemand verpest worden.

En ten slotte de acteerprestaties; die zijn ook niet al te best. Beide heren acteren zo over de top dat het eigenlijk nergens meer op slaat. Natuurlijk staat Will Ferrell niet bepaald bekend om zijn subtiele rollen maar in ‘Holmes & Watson’ is het echt te overdreven. Hij maakt van Sherlock een parodie op een parodie. Het lijkt alsof er consequent voor de meeste absurde take van een scène is gekozen.

Is dan alles slecht aan ‘Holmes & Watson’? Dat ook weer niet. Er zitten een paar treffende grappen in die juist door het in historisch perspectief te plaatsen meer lading krijgen met betrekking tot de huidige maatschappij. Zo worden twee fenomenen van narcisme treffend bekritiseerd; de selfie en Donald Trump. Maar zelfs enkele geslaagde grappen kunnen de balans niet de goede kant doen uitslaan. Er kan (helaas) niet anders geconcludeerd worden dat de meeste prijzen die ‘Holmes & Watson’ hebben binnengesleept niet meer dan terecht zijn.

Ton te Slaa

Digital download-release: 27 maart 2019
VOD-release: 17 april 2019