Hot Rod (2007)

Regie: Akiva Schaffer | 88 minuten | actie, komedie, romantiek | Acteurs: Andy Samberg, Jorma Taccone, Bill Hader, Danny R. McBride, Isla Fisher, Sissy Spacek, Ian McShane, Will Arnett, Chris Parnell, Chester Tam, Mark Acheson, Brittany Tiplady, Ken Kirzinger, Brittney Irvin, Alana Husband, Andrew Moxham, Terri O’Neill, Alvin Sanders

Rod is een loser die nog bij zijn ouders woont, geen baan heeft en nog grotere losers als vrienden heeft. Althans, zo zien velen hem. Hij maakt het iedereen ook wel moeilijk dit anders te zien, want hij rijdt rond op een oude Puch-achtige brommer (niet eens opgevoerd), waarmee hij allerlei ‘stunts’ uithaalt, die ook nog mislukken. Toch gaat hij door, want hij gelooft in zijn droom. Zoals vaker in comedy, is dit in wezen een serieus en interessant thema, waarmee je alle kanten op kan. Met toewijding wordt er een stel geloofwaardige types neergezet die toch eigenlijk ook mensen van vlees en bloed zijn, want nooit zijn ze té overdreven, behalve misschien Rod’s ouders, heerlijk vertolkt door Ian McShane en Sissy Spacek. Ook de overige rollen doen niet of nauwelijks onder voor de hoofdrol en zijn hier en daar zelfs beter. De humor is niet altijd helemaal helder, te subtiel? Of juist niet? Erg voor ‘insiders’, wie dat ook mogen zijn, Amerikanen wellicht?

Dit is satire en satire is per definitie subtieler dan slapstick of andere doldwaze humor. Het moet je dan ook liggen. In de traditie van Ben Stiller, die ook naam maakte in ‘Saturday Night Live’ zet nieuwkomer Andy Samberg een aardige jongen neer, met een gematigd weird karakter en vooral veel typische maniertjes. Hilarisch is de wel heel erg breed uitgemeten ‘val’ van een berg. Dit soort momenten had meer gemogen. Het onderwerp en de uitwerking doen denken aan meerdere films van Will Ferrell, met name aan een van zijn laatste films ‘Talladega Nights’. In de vergelijking leggen respectievelijk de acteur Samberg en zijn film het echter af tegen bovengenoemde. ‘Talladega Nights’ (die de bioscoop niet haalde in Nederland) is beter uitgewerkt en oude rot Ferrell is gewoonweg grappiger. Samberg’s humor is ook typisch Amerikaans. In zijn debuutfilm is hij niet altijd te volgen in zijn humor. Zou hij wel geschikt zijn voor de Europese markt?

‘Hot Rod’ straalt een eind-jaren-tachtig sfeertje uit, waarschijnlijk de jeugdtijd van de makers. In wezen gaat het verhaal ook over een klein jongetje in een volwassen jasje. De muziek, lekker ouderwetse Amerikaanse hardrock met synthesizers, werkt positief mee aan het tijdsbeeld. Het voelt prettig allemaal, de acteurs doen het zogezegd goed en de makers hebben zichtbaar plezier gehad in het maken deze film. Het verhaal is in wezen cliché (jongen wint meisje door zijn droom te volgen), maar de ‘moraal’ ligt er niet te dik bovenop of wordt uitvergroot. Toch zijn er niet of nauwelijks momenten van de echte schaterlach. Dat had wel meer gemogen. Of hebben we het dan toch niet helemaal goed begrepen?

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 30 augustus 2007