I Don’t Wanna Dance (2021)

Recensie I Don't Wanna Dance CinemagazineRegie: Flynn Von Kleist | 89 minuten | drama | Acteurs: Yfendo van Praag, Romana Vrede, Eliyah de Randamie, Daniël Kolf, Chardonnay Vermeer, Sean William Bogaers, Marco Eradus, Trinity Jade O’Briën, Mike Reus, Diyah Salem, Ergun Simsek, Michel Sminia, Lilith Vermeulen, Benjamin Vlijt, Aisa Winter

‘I Don’t Wanna Dance’ is Nederlands docudrama van de bovenste plank. In your face, en zoals vaker bij jeugdonderwerpen niets verbloemend. Hoe doe je dat? Alleen met goede acteurs. Joey (Van Praag) is een goedwillende puber, wonend bij een borderline moeder (Vrede). Onvolwassen ruzies, geldproblemen, misbruik van middelen en natuurlijk een zekere goede wil zijn aan de orde van de dag. Net als Joeys wens een normaal tienerleven te leiden, een wens die vaak veel meer naar normaliteit neigt dan naar vluchtgedrag. Dat laatste kent de bleue, maar verantwoordelijke Joey maar al te goed van zijn moeder.

Het resultaat is een uitstekend gespeeld, situationeel georiënteerd docudrama. Het is een plezier om naar Romana Vrede en de amateuracteur Yfendo van Praag te kijken. Vrede is een toneelactrice met ruime ervaring en dat past goed; daarbij mag het zo zijn dat beide hoofdrolspelers uit hun persoonlijk leven kunnen putten. Missie geslaagd? ‘I Don’t Wanna Dance’ heeft een goede spanningsboog, zonder doorslaggevende plotontwikkelingen. De materie wordt direct maar respectvol getoond; de vijftienjarige Joey heeft een ontluikende puberliefde, maar dat is terecht een zijlijn gebleven.

Wat dan nog? De bewuste keuze voor een herkenbare gezinssituatie met overbekende aspecten als ouders die niet goed voor hun kinderen zorgen en lievige jeugdzorgconsulenten, maakt de film meer geschikt voor vertoning op middelbare scholen dan voor een publiek dat het graag nog wat rauwer had gezien. Misschien een gemiste kans, misschien ook niet. De Nederlandse film opereert in een bepaald circuit dat dit soort producties mogelijk maakt. Dat op zich is al een goed principe. Houden zo. En een moeder die dwingende liefde prefereert boven de liefde van haar kinderen, is dat niet rauw genoeg?

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 10 juni 2021