In the Tall Grass (2019)

Recensie In the Tall Grass CinemagazineRegie: Vincenzo Natali | 101 minuten | horror, thriller | Acteurs: Laysla De Oliveira, Avery Whitted, Patrick Wilson, Will Buie Jr., Rachel Wilson, Harrison Gilbertson, Tiffany Helm

De zon staat hoog in de hemel, de lucht is helblauw. Op een verlaten provincieweg in Kansas rijden broer en zus Becky en Calvin langs het hoge gras. In de buurt van een houten kerk stoppen ze en verlaten de auto. Het is stil, het is heet, geen mens in de wijde omgeving. En dan klinkt een stem. De stem van een kind, verdwaald in het hoge gras, dat roept om hulp. Cal en Becky kijken elkaar aan. Te hulp schieten of niet?

Natuurlijk schieten ze te hulp en dat is het begin van de mysterie-horror-thriller ‘In the Tall Grass’. Gebaseerd op een novelle van Stephen King verdwijnen we met broer en zus in het hoge gras, om daar zo’n 100 minuten later weer uit op te duiken. In de tussentijd zijn er duistere zaken gebeurd, zijn tijd en ruimte betekenisloze begrippen geworden en hebben we een groots rotsblok gezien die voor de vroegere bewoners van het gebied de Rots de Verlossing was. En er zijn ontmoetingen geweest in het hoge gras.

Zoals je verwacht bij een Kingverfilming heeft ‘In the Tall Grass’ een spannende en mysterieuze plot. Dat deze film toch geen klapper is, komt vooral door zijn uitwerking. De schrikeffecten zijn van de versleten soort en ook de bloederige scènes zijn zelden origineel. Het acteren is bovendien ondermaats. De cast bestaat uit grotendeels onbekende namen, die vlak en futloos acteren. De enige bekende acteur (Patrick Wilson) speelt dan weer op de automatische piloot.

Wat ook niet helpt is dat dit korte verhaal zich lastig leent voor een langspeelfilm. Na verloop van tijd wordt het allemaal een herhaling van zetten. Hoewel die herhaling een wezenlijk deel vormt van het verhaal verlang je als kijker toch naar wat meer afwisseling.

Dit probleem had kunnen worden ondervangen als de makers datgene hadden gedaan waar Stephen King zo goed in is. Die zorgt altijd voor stevige, herkenbare karakters, zodat de lezer zich al helemaal heeft geïdentificeerd met de personages voordat de ellende toeslaat. Ook hiervan is in de film geen sprake, vanaf de eerste minuut zitten we volop in de actiestand. Dit alles maakt ‘In the Tall Grass’ een wat mindere Kingverfilming. Ambitie is er volop en ook wel wat aardige ideetjes. Alleen de uitwerking laat te wensen over. Veel te wensen.

VOD-release: 4 oktober 2019 (Netflix)