jOBS (2013)

Regie: Joshua Michael Stern | 128 minuten | biografie, drama | Acteurs: Ashton Kutcher, Dermot Mulroney, Josh Gad, Lukas Haas, Matthew Modine, J.K. Simmons, Lesley Ann Warren, Ron Eldard, Ahna O’Reilly, Victor Rasuk, John Getz, Kevin Dunn, James Woods, Nelson Franklin, Eddie Hassell

De kans is erg groot dat je weleens een Apple-product in je handen hebt gehad. Van computer tot mp3-speler, van mp3-speler tot telefoon, van telefoon tot tablet; er zijn weinig merken groter dan Apple. Synoniem aan het merk Apple staat de enigmatische mede-oprichter Steve Jobs. Toen deze eind 2011 overleed was het eerder een kwestie van wannéér dan óf er een biografische film, ofwel biopic, over zijn leven zou uitkomen.

Nieuwkomer Matt Whiteley was al bezig met het scenario van ‘jOBS’ voordat de Apple-topman overleed en de ontwikkeling hiervan kwam in een stroomversnelling na diens dood. Ashton Kutcher claimde al snel de hoofdrol en de ietwat onervaren Joshua Michael Stern werd aangesteld als regisseur.

De film trapt af met een al wat oudere Steve Jobs (Ashton Kutcher) die een van zijn grootste wapenfeiten presenteert: de iPod. Hierna wordt er snel teruggeschakeld naar de jonge, met drugs experimenterende Steve tijdens zijn studietijd bij Reed College. Hij begint na zijn studie te werken bij Atari en ziet dat jeugdvriend Steve Wozniak (Josh Gad) bezig is met het bouwen van een computer. Steve ziet potentie in het project van zijn maat “Woz” en wil het op grotere schaal uitwerken. Hij rekruteert wat vrienden uit de buurt om te helpen en voilà: de Apple I is een feit.

De Apple I is lang niet zo succesvol als verwacht, maar zorgt er wel voor een investeerder: Mike Markkula (Dermot Mulroney). De hierna ontwikkelde Apple II is wel een groot succes en is het begin van het Apple tijdperk. Steve ontpopt zich hierna tot een meedogenloze zakenman. Hij distantieert zich steeds meer van de mensen die hem Apple hielpen opbouwen, maar de vraag is of dit wel zo slim is. Zeker nu er ook rekening moet worden gehouden met aandeelhouders en directieleden.

Hoofdrolspeler Ashton Kutcher verwees naar Steve Jobs als “de Leonardo Da Vinci van onze generatie”, maar helaas is deze biopic een soortgelijke vergelijking niet waard. De titel ‘jOBS’ is wat misleidend aangezien er totaal geen aandacht wordt besteed aan de overige ondernemingen van de creatieveling (denk aan Pixar en Next). Misschien was een titel als ‘jObs: The Apple Years’ beter op zijn plaats geweest. Ook de vermeende rivaliteit tussen Steve Jobs en Bill Gates wordt vrijwel niet aangeboord.

De casting van Ashton Kutcher als Steve Jobs is waarschijnlijk meer op gelijkenis dan acteerkwaliteiten gebaseerd. Er zijn momenten waar hij schittert maar de mindere momenten blijven hangen. Zoals de overdreven lichaamshouding die Kutcher verschillende keren aanneemt. Deze is meer storend dan geloofwaardig. Er wordt teveel de focus gelegd op HOE Steve Jobs was en te weinig op de WAAROM hij zo was. Zodoende laat de film ook niet veel nieuws onder de zon zien.

De overige cast is degelijk met als uitblinker Josh Gad. Zijn luchtige optreden als über-nerd Steve “Woz” Wozniak zorgt voor de nodige komische noot. Overige bepalende personen in het leven van Steve Jobs zoals Mike Markkula (Dermot Mulroney) en John Sculley (Matthe Modine) zijn helaas te eendimensionaal om echt een impact te maken.

Vaak voelt ‘jOBS’ aan als een geslaagde tv-film in plaats van een volwaardige speelfilm. Dit is mede te danken aan de ongeïnspireerde jaren 70 jukebox op de achtergrond.

‘jOBS’ is een middelmatige film die teveel op safe speelt. Het bewandelt de al gebaande paden wat betreft het leven van de Apple-topman en zorgt jammerlijk genoeg niet voor nieuwe inzichten. Helaas is dit niet de biopic die een visionair als Steve Jobs verdient.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 5 september 2013
DVD- en blu-ray-release: 18 december 2013