Just 6.5 – Metri Shesh Va Nim (2019)

Recensie Just 6.5 CinemagazineRegie: Saeed Roustayi | 135 minuten | actie, misdaad, drama | Acteurs: Payman Maadi, Navid Mohammadzadeh, Parinaz Izadyar, Farhad Aslani, Houman Kiai, Maziar Seyedi, Ali Bagheri, Marjan Ghamari, Yusef Khosravi, Mehdi Hoseini-nia, Gity Ghasemi, Asghar Piran, Mohammad Ali Mohammadi, Peyman Ghasemzadeh, Javad Pourheidari

Iran heeft een groot drugsprobleem. Het land behoort tot de top als het gaat om het percentage drugsverslaafden per inwoner en in ‘Just 6.5’ (‘Metri shesh va nim’) krijgen we daar een realistisch beeld van. Na wat geheid de beste openingsscène van de laatste jaren is, krijgen we langzaam vat op het verhaal dat Saeed Roustayi (regie en scenario) wil vertellen.

We volgen een team van politieagenten, dat onderzoek doet naar de recente explosieve stijging van het drugsgebruik in hoofdstad Teheran. Van onderaf proberen ze grip te krijgen op de drugsbendes. Een ontluisterend beeld: de gemeenschap van verslaafden die in rioleringsbuizen spuiten, snuiven, slikken en inhaleren, tussen badderende en spelende kinderen, vrouwen die de was doen en personen die al zeker een paar dagen geleden al gestorven zijn zonder dat iemand het op heeft gemerkt. Wanneer het team van Samad (Peyman Maadi) de plek nadert, slaan de mensen die nog enigszins helder van geest zijn op de vlucht, maar natuurlijk zijn ook zij te laat. In het detentiecentrum worden mannen en vrouwen gescheiden, de mannen worden uitgekleed en en masse uitvoerig gecontroleerd op bezit van drugs, spuiten of andere benodigdheden.

Wat het doel van deze grootscheepse arrestatie is, wordt al snel duidelijk; de politie heeft informatie nodig. Wanneer één naam meerdere keren genoemd wordt, is de volgende stap in het onderzoek. Zo is ‘Just 6.5’ in de eerste helft als een puzzel, waarbij je steeds dichter bij het grote geheel komt. De adrenalinekick die Roustayi de kijker met die weergaloze eerste scène heeft gegeven, blijft doorgaan, want telkens lopen de zaken nét iets anders dan je verwacht.

Zelfs wanneer Samad uiteindelijk na zo’n 45 minuten de grote drugsbaron Nasser Khakzad (Navid Mohammadzadeh) te pakken heeft, zet de maker je nog geregeld op het verkeerde been. Het beeld dat tot op dat moment van Nasser geschetst is, is dat van een meedogenloze crimineel, maar ‘Just 6.5’ speelt handig met dat verwachtingspatroon en laat de kijker het geregeld bijstellen. Het scenario van ‘Just 6.5’ is complex, maar zit uiterst vernuftig in elkaar. We krijgen zowel een beeld van de ingewikkelde procedures die de Iraanse wethandhavers moeten volgen, als de zinloosheid van alles. We zien waarom Nasser de keuzes heeft gemaakt die tot dit resultaat hebben geleid en snappen beide kanten van het verhaal.

De confrontaties tussen Samad en Nasser – beide acteurs strijden om de eerste plek wat charisma betreft – zijn om te smullen, de twee zijn aan elkaar gewaagd en je weet nooit wat je aan ze hebt. Maar ook de andere gesprekken zijn verhit en doordrenkt van emoties; of het nu gaat om de 12-jarige jongen die voor zijn schuldige vader moet bekennen dat de drugs van hém was, zodat zijn vader vrijuit gaat, of om de wanhopige familieleden van Nasser, die beseffen wat de consequenties zijn van hun jarenlange struisvogelpolitiek.

Heel veel over het persoonlijke leven van Samad kom je niet te weten, afgezien van zijn ambitie en huwelijksproblemen, waarbij het een het gevolg is van het ander en misschien wel vice versa. Dat doet er echter niet zoveel toe, want ‘Just 6.5’ is een keiharde, realistische, razendsnelle actiethriller, die veel meer diepgang heeft dan de gemiddelde Hollywoodvariant op dit thema.

Monica Meijer

Waardering: 4

Bioscooprelease: 3 december 2020