Justin Bieber’s Believe (2013)

Regie: Jon M. Chu | 92 minuten | documentaire, muziek | Met: Justin Bieber, Usher Raymond, Will i Am, Ellen DeGeneres, Ryan Seacrest, Jon M. Chu, Nicki Minaj, Big Sean, Mtt Lauer, Zach Galifianakis, Ludacris

Justin Bieber. (Tiener)idool, miljoenenverdiener. De jonge zanger/muzikant, bekend geworden dankzij YouTube, stond in 2012 en 2013 opnieuw op de planken tijdens zijn wereldtournee Believe. De regisseur van die tour, Jon M. Chu, werd gevraagd om meteen ook maar een documentaire te maken over Bieber, de tour en zijn fans. Het resulteert in een ietwat eenzijdig portret van de wereldberoemde tiener op weg naar volwassenheid, maar Beliebers worden ermee op hun wenken bediend.

‘Justin Bieber’s Believe’ heeft alles wat een muziekdocumentaire voor fans zo aantrekkelijk maakt: backstage beelden, opnames van de spetterende shows, veel korte interviews, met natuurlijk uitsluitend uitspraken van Justin en zijn entourage waar de fans zich helemaal in kunnen vinden, opnamen in de studio zodat je te weten komt hoe Justins nummers tot stand komen en veel – heel veel – beelden van gelijkgestemden: gillende, huilende meisjes én enkele jongens.

De documentaire is natuurlijk een grote reclamespot voor de jonge Canadese God. En best een goede, zelfs als neutrale buitenstaander zul je geïnfecteerd worden door het enthousiasme. Enthousiasme van de honderden fans én van de honderden koppen tellende crew van Justin Bieber, want wát een werkgelegenheid verschaft zo’n tournee, zeg! Net zoals beelden van een uitzinnige menigte sportfanaten als hun team een grote prijs heeft gehaald, kun je gewoon niet onaangedaan kijken naar de emoties van de jonge fans. Het meisje dat een kerstcadeau openmaakt en in tranen uitbarst? Het groepje meiden dat uit handen van producent Scooter Braun voorafgaand aan het concert kaartjes aangeboden krijgt? Die scènes zijn oprecht en onopgesmukt. Dat geldt eveneens voor de beelden van de audities voor de dansers: je ziet de spanning op hun gezichten en voelt de blijdschap als bekend gemaakt wordt dat ze zijn aangenomen.

Bieber mag dan een cashcow zijn, en zijn scènes met het zesjarige ongeneeslijk zieke meisje Avalanna Routh mogen dan voor sommige criticasters aanvoelen als een nieuwe marketingtool om sympathie op te wekken, als je de beelden ziet, kun je niet anders dan overtuigd zijn van Justins goede bedoelingen. En talent heeft ie ook, al geeft hij tijdens de spectaculaire optredens meer blijk van het kunnen neerzetten van een goede show dan van het zingen, want dat is playback. Maar als zijn stem op andere momenten klinkt, is het zuiver. Wanneer de regisseur iets meer de diepte in wil, en oppert dat de kans bestaat dat een jonge popster als hij wel haast moet eindigen in de goot – gezien zijn vele voorgangers – zijn Justins antwoorden echter oppervlakkig en onoprecht, alsof hij de tekst uit het hoofd heeft geleerd.

‘Justin Bieber’s Believe’ is een vakkundig gemaakte documentaire, onderhoudend en oppervlakkig, maar voor Beliebers is het 89 minuten puur genieten.

Bioscooprelease: 2 januari 2014
DVD- en blu-ray-release: 11 april 2014