K3: Dans van de farao (2020)

Recensie K3: Dans van de farao CinemagazineRegie: Bart van Leemputten | 90 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Marthe De Pillecyn, Klaasje Meijer, Hanne Verbruggen, Jacques Vermeire, Samir Hassan, Soy Kroon, Carry Goossens, Fenna Ramos, Britt Scholte, Peter Van de Velde, Mickey Vermeer

‘K3: Dans van de farao’ is de tweede (en laatste) film waarin Marthe, Klaasje en Hanne optreden als K3. De drie vriendinnen en collega’s staan voor een spannende periode. Binnenkort gaan ze hun nieuwe cd live presenteren tijdens een persvoorstelling in een museum vol klassieke oudheden! Ter gelegenheid daarvan hebben ze een Egyptische dans ingestudeerd, moet er nog een passend kostuum gemaakt worden en willen ze natuurlijk het museum verkennen.

De verantwoordelijke in het museum is Lucas (leuke rol van Soy Kroon). Hij is de neef van een archeoloog. Zijn oom heeft hem net een belangrijke vondst uit een graf van een Egyptische farao, Tritanchamon, opgestuurd. Het is een beeld van een kat, maar wat Lucas door omstandigheden niet meekrijgt, is dat deze wenskat vervloekt is, in plaats van dat ie wensen vervult. Door op slinkse wijze Marcel (Jacques Vermeire) te betoveren, weet de kat de drie zangeressen zo ver te krijgen dat ze een wens doen. Daarna zal hun vriendschap voor altijd verbroken worden. Als dat maar goed gaat.

Wie lage verwachtingen heeft van deze kinderfilm, zal toch positief verrast worden. Het scenario van ‘K3: Dans van de farao’ zit best goed in elkaar. Klaasje, Marthe en Hanne doen alledrie een wens (de één nog uitbundiger dan de ander) en met het uitkomen van die wens leren ze eigenlijk een les over zichzelf en elkaar. Ook de wijze waarop de vloek teniet gedaan moet worden, is leuk uitgewerkt, er zit een grappige rode draad in het verhaal die je aanvankelijk niet ziet aankomen. De setting, waaronder het Brusselse Museum Kunst & Geschiedenis, is goed gebruikt en de scènes die zich zogenaamd in Egypte afspelen hebben een aardig Indiana Jones/Tomb Raider-sfeertje (met een wel hele vette knipoog naar Indy). Het is natuurlijk geen Hollywood-productie, maar met de middelen die beschikbaar waren is goed werk verricht qua effects, props en productie design.

Qua acteren valt vooral Hanne op als komisch talent, maar ook Klaasje heeft de lachers op haar hand. ‘K3: Dans van de farao’ is voor haar een mooi afscheid, want in oktober 2021, bijna vijf maanden nadat de film eindelijk een bioscooprelease kreeg (Corona gooide roet in het eten), trad zij voor het laatst op met K3. De liedjes zijn niet heel bijzonder, maar de doelgroep zal er vast van smullen. Wat de toekomst op filmgebied voor Hanne, Marthe en nieuw K3-lid Julia in petto heeft is nog onzeker, maar als dat een soortgelijke film als ‘K3: Dans van de farao’ oplevert, is dat eerder een wens dan een vloek.

Bioscooprelease: 5 juni 2021