Kidnep (2015)

Regie: Diederik Ebbinge | 87 minuten | familie | Acteurs: Teun Stokkel, Martin van Waardenberg, Ruth Becquart, Steven van Watermeulen, Katrien van Beurden, Marcel Musters

Wat hebben de bands Muse, Blink-182, One Direction en Yo La Tengo gemeen? Ze brachten allemaal een nummer uit dat ze ‘Stockholm Syndrome’ noemden. Het Stockholm syndroom is een bekend fenomeen waarbij een gegijzelde zijn gijzelnemer of ontvoerder aardig gaat vinden. In de Nederlandse familiefilm ‘Kidnep’ van regisseur Diederik Ebbinge komt hier nog een extra dimensie bij: de kidnapper krijgt een band met het jochie dat hij ontvoert… Met alle gevolgen van dien.

‘Kidnep’, naar het gelijknamige boek van Karen van Holst Pellekaan (tevens scenario), gaat over de bijna tienjarige Bo (Teun Stokkel). Zijn ouders zijn stinkend rijk en in materieel opzicht ontbreekt het het jochie dan ook aan niets. Hij zit op een exclusieve kostschool in Zwitserland en vliegt in de weekenden per eerste klas naar huis. Als hij eenmaal thuis is, blijken zijn ouders nog steeds geen tijd voor hem te hebben. Voor zijn verjaardag krijgt hij alvast een duur horloge én een ticket om een duikbrevet te gaan halen op een eiland in het Caraïbisch gebied. “Wanneer gaan we?” vraagt hij enthousiast. Maar moeder antwoordt: “Nee, liefje, je gaat alléén.” Arme Bo.

Fred (Martin van Waardenberg) bezoekt zijn vriend Leo in de gevangenis. Leo zit vast voor een inbraak. De buit heeft hij destijds bij Fred in bewaring gegeven. Jammer genoeg is Fred verslaafd aan gokken en heeft hij het meeste geld erdoor heen gejaagd. Tijd genoeg om het terug te verdienen, zo denkt hij, maar hij heeft geen rekening gehouden met de vervroegde vrijlating van zijn kameraad. Gelukkig heeft Olga, de ambitieuze vriendin van Leo, een plan om in één klap rijk te worden. Tijdens haar werk als stewardess heeft ze kennis gemaakt met Bo. Als ze hem nu ontvoeren, dan kunnen ze met dat losgeld alle drie een nieuw bestaan opbouwen.

Zo gezegd, zo gedaan, maar al snel blijkt dat Fred niet uit het goede ontvoerdershout gesneden is. Hij vergeet dat Bo hem eigenlijk niet mag zien en bij de eerste hoge nood laat hij Bo al ontsnappen. Voor even dan en Fred laat de touwen waarmee hij Bo eerder vastbond, achterwege. Door zijn intelligente opmerkingen raakt Fred onder de indruk van het kind en omgekeerd vindt Bo de aandacht die hij van Fred krijgt best prettig. Door een reeks misverstanden besluit Fred Bo alvast mee te nemen naar Nederland, om op tijd op de plek te zijn waar het losgeld overhandigd wordt. Wanneer Leo – inmiddels vrij – er achter komt dat Fred zijn geld heeft opgemaakt én zijn creditcard heeft gebruikt, zet hij de achtervolging in.

‘Kidnep’ is een ontroerende, spannende en grappige film voor de hele familie. Kinderen zullen genieten van de capriolen van de blunderende Fred en op het puntje van hun stoel zitten bij de spannende achtervolgingen, ouders zullen geroerd worden door de opbloeiende band tussen de twee hoofdpersonen en de verandering die dit voor hen en hun omgeving met zich meebrengt. Teun Stokkel is geknipt voor de rol, met precies de juiste mengeling tussen onzekerheid en bravoure maakt hij van Bo een kind om in je hart te sluiten. Martin van Waardenberg speelt zijn rol erg subtiel. Door zijn ingehouden spel maakt hij van zijn personage geen karikatuur, maar gewoon iemand die je buurman zou kunnen zijn. Ruth Becquart als de inhalige Olga is dan weer wel ietsje over the top, maar dat past juist weer prima, omdat het haar scènes wat luchtiger maakt. Zonder dat overdreven acteerspel zou ‘Kidnep’ een stuk benauwender zijn voor de jonge kijkers. Prima in balans, prima film.

Bioscooprelease: 22 april 2015
VOD-release: 21 april 2016
DVD-release: 21 april 2016