Knock at the Cabin (2023)

Recensie Knock at the Cabin CinemagazineRegie: M. Night Shyamalan | 100 minuten | horror, thriller | Acteurs: Dave Bautista, Jonathan Groff, Rupert Grint, Nikki Amuka-Bird, Ben Aldridge, Abby Quinn, Kristen Cui, McKenna Kerrigan, Ian Merrill Peakes, Denise Nakano, Rose Luardo, Billy Vargus, Satomi Hofmann

Wanneer je weet dat een film door M. Night Shyamalan (‘The Sixth Sense’) geschreven en geregisseerd is, weet je dat je alle verwachtingen moet loslaten omdat voorspellen geen zin heeft. Of je nou van hem houdt of haat, iedereen wil weten wat hij weer heeft bedacht. En met ‘Knock at the Cabin’ is het niet anders. Geadapteerd van het boek “The Cabin at the End of the World” van Paul Tremblay, is ook deze film een aparte reis die je gezien moet hebben om het te geloven.

Eric (Jonathan Groff), Andrew (Ben Aldridge) en hun geadopteerde dochter, Wen (Kristen Cui), zijn op vakantie in een afgelegen huis, buiten de stad in Pennsylvania. Terwijl Wen sprinkhanen vangt en in een glazen fles stopt, komt een man aangelopen. Hij heeft een brilletje op die in schril contrast staat met zijn grote bouw, tatoeages en strak hemd. Hij stelt zich voor als Leonard en hij begint met Wen te praten. Zijn aardigheid is overeenkomstig de vreemdheid van de situatie. Wen spreekt met hem maar ze is op haar hoede. Leonard kijkt steeds achter, en om zich heen, alsof hij iets of iemand verwacht. Dan komen drie anderen aangewandeld. Ze hebben wapens. Leonard zegt iets vreemds maar Wen wacht daar niet op. Ze rent naar binnen om haar twee vaders te waarschuwen dat er vier mensen aankomen die geen goede bedoelingen hebben. Eric en Andrew vatten het in eerste instantie niet serieus op, totdat er hard op de deur wordt gebonsd. De donkere silhouetten voor de ramen voorspellen niet veel goeds en al heel snel komt het gezin van drie erachter dat ze voor erg moeilijke keuzes komen te staan. Welke keuze gemaakt wordt, en waarom, is de essentie van de film.

Het mooie van ‘Knock at the Cabin’ is dat het geen standaardverhaal is. M. Night Shyamalan zet je al snel op het verkeerde pad. Het resultaat is dat je steeds wordt verrast en dat is altijd leuk. Er is geen saaie introductie en de spanning is gelijk te voelen. De kwaliteit van een verhaal is de mate waarin deze je emotioneel meeneemt. Hier worden alledaagse mensen met een extreme niet-alledaagse situatie geconfronteerd. Je bent vooral benieuwd hoe jij zou reageren en wat je zou doen. Zo raak je betrokken bij het verhaal en je heb je ineens, samen met de hoofdrolspelers, iets te verliezen. Je komt in een flow en je vergeet de tijd.

Het camerawerk van de film is erg goed. Het zorgt ervoor dat elke karakter goed uit de verf komt. De emoties zijn er goed zichtbaar en het is natuurlijk te danken aan de prestaties van de acteurs. Vooral Dave Bautista (‘Guardians of the Galaxy’-reeks, ‘Spectre’) is goed gecast en is met zijn aanwezigheid een constante maar onvoorspelbare dreiging, zoals een krokodil geduldig een moment afwacht om toe te slaan. Het acteerwerk is overtuigend en de cast neemt je mee in een emotionele rollercoaster waarbij de knokkels wit uitslaan. Alhoewel het Kristen Cui’s (als Wen) acteerdebuut is, is het niet te zien. Ze is erg goed gecoacht door M. Night Shyamalan, die al ervaring heeft met het coachen van kinderen, zoals Haley Joel Osment (in ‘The Sixth Sense’) en Abigail Breslin (in ‘Signs’). Jonathan Groff (“Mindhunter”, ‘Hamilton’) en Ben Aldridge (‘The Titan’) vertolken de homoseksuele ouders van Wen best goed, waarbij Eric de ietwat rustigere intellectuelere tegenpool is van de best agressieve Andrew-met-een-kort-lontje.

Vanaf de eerste minuten is ‘Knock at the Cabin’ spannend. Het bevat wreedheden maar is niet te vergelijken met gore horrorfilms waar sadisme het enig doel is. Voor horrorfans is de film misschien te licht maar blijft het toch een aanrader. Als je geen horrorfan bent kan het een grensgevalletje zijn. Echter, als jij je hier overheen kan zetten, is de film vermakelijk. Over keuzes gesproken: ga je erheen?

Gerold Kort

Bioscooprelease: 2 februari 2023
VOD-release: 17 mei 2023