L’origine du mal (2022)

Recensie L'origine du mal CinemagazineRegie: Sébastien Marnier | 125 minuten | drama, thriller | Acteurs: Laure Calamy, Doria Tillier, Dominique Blanc, Jacques Weber, Suzanne Clément, Céleste Brunnquell, Véronique Ruggia, Clotilde Mollet, Naidra Ayadi, Blandine Laignel, Laurence Huby, Caroline Roulin, Johanna Tahar, Maria Pinto Bonito, Caroline Ferrus, Sheila Maeda, Anthony Deroche, Julien Naccache

Niemand zal jaloers zijn op het leven van veertiger Stéphane. Ze doet smerig werk in een visfabriek, haar partner zit in de gevangenis en zelf woont Stéphane op kamers bij een hospita. Haar toekomst lijkt volkomen op slot, totdat een onverwacht mazzeltje opduikt. Ze weet de man te traceren die haar moeder ooit zwanger maakte – met Stéphane als resultaat – en die vervolgens het hazenpad koos. Deze Serge Dumontet blijkt een superrijke industrieel, wonend in een kast van een villa op het zonnige eiland Porquerolles.

In de Franse thriller ‘L’origine du mal’ gaan we met Stephane op weg naar het eiland. Behalve haar vader woont er een clubje vrouwelijke familie in de villa: vriendin, dochter en nog wat aanhangsels. Voor die vrouwen vormt Stéphane een plotseling gevaar. Serge is na een hersenbloeding nooit meer de oude geworden en de dames wachten in spanning op het moment dat de pater familias de geest geeft en zij zich over de troonopvolging kunnen ontfermen. En dan loopt zo’n Stéphane natuurlijk flink in de weg.

Dit aardige verhaal leidt niet tot een aardige film. Een geslaagde thriller kan niet zonder karakters waar je als kijker mee sympathiseert en karakters waar je juist een bloedhekel aan krijgt. In ‘L’origine du mal’ krijg je geen van beide. De personages zijn vervelend, humorloos, oninteressant en enigszins onnavolgbaar. Hoewel ze er menselijk uit zien, ontbreken fundamentele menselijke elementen als warmte, interesse of diepgang. Zelfs onze heldin Stéphane blijkt een vervelend figuur die niet voor een leugen terugdeinst om haar zin te krijgen.

Zijn de personages al weinig soeps, het script maakt er helemaal een potje van. Terwijl je het eerste uur nog alle rare fratsen accepteert, vliegt de film in de tweede helft uit de bocht. Onzinnige acties gevolgd door ongeloofwaardige reacties, te veel toevalligheden, vergezochte twists, inconsistente karakters. Al die malligheid zorgt ervoor dat er van thrillen uiteindelijk niks terechtkomt. En wat is het dan zonde van al die fantastische acteurs die hieraan meewerkten, de geweldige Laure Calamy voorop.

Met heel veel goede wil zou je ‘L’origine du mal’ een combinatie kunnen noemen van ‘Knives Out’ en ‘Succession’. Fantastische producties, die zich absoluut niet lenen voor een combi. Het povere resultaat: sterke cast, fijne locatie, hopeloos script.

Bioscooprelease: 15 juni 2023