Lady and the Tramp II: Scamp’s Adventure – Lady en de Vagebond II: Rakkers avontuur (2001)

Regie: Darrell Rooney, Jeannine Roussel | 66 minuten | drama, animatie, komedie, avontuur, familie, musical | Originele stemmencast: Scott Wolf, Alyssa Milano, Chazz Palminteri, Jeff Bennett, Jodi Benson, Bill Fagerbakke, Mickey Rooney, Bronson Pinchot, Cathy Moriarty, Mary Kay Bergman, Debi Derryberry, Barbara Goodson, Nick Jameson, Tress MacNeille, Andrew McDonough, Rob Paulsen, Kath Souci, Frank Welker, April Winchell, Jim Cummings, Michael Gough, Roger Bart, Jess Harnell, Melissa Manchester, Susan Egan, Amick Byram, Susan Holder, Norman Large, Rick Logan, Bobbi Page, Christina Saffran, Joy Enriquez, Carlos Ponce | Nederlandse stemmencast: Rolf Koster, Lottie Hellingman, Edward Reekers, Herman van Doorn, Jannemien Cnossen, Rob van de Meebergg, Rudi Falkenhagen, Jan Anne Drenth, Wim van Rooij, Tony Neef, Ingrid Simons

Bijna vijftig jaar na het prachtige ‘Lady and the Tramp’ fabriceerden de werknemers van de Disneyfabriek dit vervolg. Omdat tegenwoordig bijna elke Disneyklassieker een vervolg schijnt te moeten hebben (waar blijft ‘Pinocchio II’?) en een romantisch verhaal als ‘Lady and the Tramp’ zich prima leent voor een vervolg – bij romantiek hoort tenslotte nageslacht – werd in 2002 deze ‘direct op dvd’ release uitgebracht.

Scamp (Rakker voor Donald Duck lezers) is het enige zoontje van Lady en de Vagebond, die ervan baalt dat hij zo’n makkelijk leventje heeft. Hij wordt vertroeteld, moet vaak in bad en mag niet op de meubels klimmen. Zelfs zijn vader, vroeger toch ook geen heilig boontje (al weet Scamp dat niet) wil niet met hem ravotten. Als hij het een keer te bont maakt, wordt hij aan een ketting gelegd in de tuin. Hij ziet door de schutting een groepje straathonden en weet los te komen. Vervolgens meldt hij zich als nieuw lid bij het clubje hondengespuis, maar voordat hij toegelaten wordt, moet hij zich eerst bewijzen.

Hij leert het schattige maar tegelijk stoere hondje Angel kennen (stem van Alyssa Milano) en doet zijn uiterste best om streettough te worden. Dat zijn doel niet zonder slag of stoot bereikt kan worden, mag duidelijk zijn. Buster, de leider van het gezelschap – ingesproken door Chazz Palminteri, een leuke combinatie – blijkt Vagebond te kennen van vroeger en ze zijn bepaald niet als vrienden uit elkaar gegaan. En als Scamp merkt dat Angel eigenlijk helemaal geen straathond wil zijn, slaat de eerste twijfel toe.

De uitkomst staat eigenlijk van tevoren al vast, maar dat geeft niets. De avonturen die Scamp beleeft zijn vermakelijk genoeg. De animaties zijn dik in orde, met mooie details die perfect aansluiten op het origineel. De huizen, de straten, en de voorwerpen zijn allemaal uit de Victoriaanse tijd en zien er bijna levensecht uit.

Er zitten een aantal leuke referenties naar het origineel in, zoals de spaghettiscène en de scènes met Trusty en Jock de Schotse terriër. Gelukkig dat de scène bij het Italiaanse restaurant geen exacte kopie is van het romantische diner uit de klassieker; ze hebben goed nagedacht over hoe de karakters van Scamp en Angel zouden reageren.

Zwak punt van de film zijn de liedjes, de film begint direct al met een Broadwayachtig nummer, dat te lang duurt en snel gaat vervelen. Ook de andere liedjes hadden een stuk korter gekund. De plot is ook wel erg magertjes en de karakters niet of nauwelijks uitgewerkt. Lady is bij elkaar nog geen minuut in beeld, en dat terwijl ze in de titel als eerste genoemd wordt. Al met al is deze produktie geen mislukking, maar er had wel meer ingezeten. Voor de jongere kijkers kan de film echter wel een mild succes worden.