Land of Bad (2024)

Recensie Land of Bad CinemagazineRegie: William Eubank | 114 minuten | actie, thriller | Acteurs: Milo Ventimiglia, Russell Crowe, Liam Hemsworth, Ricky Whittle, Luke Hemsworth, Daniel MacPherson, Lincoln Lewis, Gunner Wright, Joey Vieira, Chika Ikogwe, Robert Rabiah, Lachlan Engeler, George Burgess, Daniel Goodwin, Karsten Schröder, Dhilan Sabapathy, Rockie Frigerio, Andre Martinez, Eric Lee

De vroege scène in de nieuwe, zwak getitelde oorlogsfilm ‘Land of Bad’ levert al snel een bijzonder wreed moment op. Een jonge soldaat wordt geconfronteerd met een moeilijke beslissing over zijn ontbijt: Fruit Loops of Frosted Flakes. Zorgvuldig bestudeert hij de twee dozen en kijkt naar de achterkant om de voedingswaarde (of het gebrek daaraan) te vergelijken. Een ludieke voorbode (of juist niet) voor al het geweld dat in deze Michael Bay-achtige actiefilm nog komt. Ondanks de herkenbaarheid heeft ‘Land of Bad’ enkele sterke punten, waaronder de aanwezigheid van niet één, maar twee Hemsworth-broers (geen Chris helaas) en Russell Crowe, die het grootste deel van de film in een stoel doorbrengt, starend naar een scherm en erin slaagt de show te stelen.

Het verhaal, mede geschreven door William Eubank en David Frigerio, ontvouwt zich op twee fronten. Beide verhaallijnen werken goed samen, hoewel de ene duidelijk interessanter is dan de andere. Een prikkelbare Joint Terminal Attack Controller (JTAC) officier van 27 jaar genaamd Kinney (Liam Hemsworth) maakt zich gereed voor zijn eerste veld missie met medesoldaten op de luchtmachtbasis Palawan in de Filipijnen. Hij zal samenwerken met het team, onder leiding van Sugar (Milo Ventimiglia), en bijgestaan door Abel (Luke Hemsworth) en Bishop (Ricky Whittle), drie zeer bekwame Delta Force operators. Het oorspronkelijke plan loopt direct in het water, waardoor Kinney alleen achterblijft nadat zijn medeteamleden als vermist worden opgegeven en vermoedelijk zijn overleden. Toch bevindt hij zich niet in volledige eenzaamheid, dankzij de fysiek zwevende aanwezigheid van “Reaper” (vertolkt door Crowe). Reaper, samen met zijn partner Nia (gespeeld door Chika Ikogwe), bedient dodelijke drones vanaf een militaire basis in Las Vegas. Tijdens de missie communiceren de twee mannen via de radio, waarbij Reaper de jonge Kinney geruststelt met de bijnaam “Playboy” en de stoere zin “I am your eyes in the sky and the bringer of doom.” Want dat is natuurlijk hoe volwassen soldaten met elkaar communiceren. Wat volgt is een bomvolle actiefilm, gepaard met een aardige portie oneliners met als afsluiter de klassieke ontblote mannenlichamen.

Hoewel bepaalde elementen van het verhaal bekend terrein lijken, weet Eubanks de vaart erin te houden, vooral in de Filipijnen. De scènes in Vegas daarentegen bevatten veel meer aarzelende momenten. De meeste inspanningen van de luchtmachtbasis om de spanning en het drama te verhogen, missen hun doel en leiden de aandacht af van het hoofdverhaal. Terwijl Reaper aanzienlijke tijd besteedt aan het proberen Kinney naar veiligheid te leiden, zit hij even lang in zijn stoel te discussiëren met zijn commandant over basketbal en te klagen over de chaos in de koffiekast in de keuken.

Ook op het gebied van karakterontwikkeling ontbreekt het aan nuance. Reaper, die al voor de vierde keer getrouwd is en thuis een zwangere vrouw heeft die op elk moment kan bevallen, wordt gepresenteerd als de persoon waarmee ze moeten samenwerken. Echter, al deze details lijken weinig indruk te maken. Bovendien blijken enkele vreemde keuzes volledig ineffectief. Neem bijvoorbeeld het gedeelte later in de film waar een Godfather-achtige, luchtige scène in een supermarkt wordt afgewisseld met een veel somberdere afbeelding van martelingen op het veld. Het vormt een abrupt contrast dat niet het beoogde effect lijkt te hebben voor Eubank.

‘Land of Bad’ profiteert van een sterke cast van charismatische acteurs, waarbij Russell Crowe opvalt en kwaliteit toevoegt. De acteur lijkt bevrijd nu hij niet langer zijn fysieke conditie hoeft te handhaven zoals voor films als ‘Gladiator’. Hij brengt een heerlijk eigenzinnige komische gevoeligheid en timing in belangrijke momenten, wat de broodnodige helderheid toevoegt. Milo Ventimiglia, Liam Hemsworth en Luke Hemsworth leveren allemaal sterke prestaties, waarbij niemand tekortschiet. Zowel de cinematografie als de actiescènes vormen hoogtepunten van de film, waarbij ze energie toevoegen en het een spannende ervaring maken zonder het publiek te vermoeien. En hoewel er enkele bloederige scènes zijn, worden ze niet overdreven grafisch of opzienbarend weergegeven. ‘Land of Bad’, met een speelduur van 1 uur en 50 minuten, blijkt een B-actie/thriller te zijn die degelijke basis biedt, zij het soms wat saai, conventioneel en uiteindelijk vergeetbaar.

Vincent Tramper

Bioscooprelease: 22 februari 2024