Blue Giant (2023)

Recensie Blue Giant CinemagazineRegie: Yuzuru Tachikawa | 120 minuten | animatie, drama | Originele stemmencast: Yuki Yamada, Amane Okayama, Shôtarô Mamiya, Yutaka Aoyama, Masayuki Katô, Sayaka Kinoshita, Hidenobu Kiuchi, Kenji Nomura, Gô Shinomiya, Mirei Suda, Shinya Takahashi, Hiroki Tôchi

De titel: ‘Blue Giant’ verwijst naar een sterrenstadium waarin de ster een stuk heter en maar liefst negen miljoen keer helderder is dan onze zon. Dit staat gelijk aan de sterrenstatus die saxofonist Dai Miyamoto zich als doel stelt, hij wil de beste jazzmuzikant ooit worden. Maar dit is alles behalve gemakkelijk. De eerste stap is om samen met lokale jazzpianist Yukinori te spelen. Dat lukt en zo staan zij aan het begin van de jazzband: ‘JASS’. Later sluit ook de amateuristische, maar dolenthousiaste Shunji, zich als drummer bij de band aan. Terwijl zij zich samen door tegenslagen heen werken en extatische momenten beleven, worden ze steeds hechtere vrienden.

Zo wordt anime gecombineerd met een belangrijke rol voor jazz en daarmee is ‘Blue Giant’ een genot om naar te kijken. Het is dan ook niet voor niets dat de film vijfde eindigde in de ranglijst voor de publieksprijs op het International Film Festival Rotterdam. Dat heeft alles te maken met de geweldige jazzscènes, de absolute hoogtepunten van de film. Door de filmmakers onder leiding van regisseur Tachikawa Yuzuru verandert de animatiestijl, met levendige van het scherm afspattende optredens tot gevolg. In combinatie met de fantastisch jazzmuziek zorgen deze momenten voor een intense belevenis. Met in het achterhoofd dat dit een verfilming is van een gelijknamige bekroonde manga, maakt de film dus optimaal gebruik van de audiovisuele eigenschap van film.

Bovendien is de kwaliteit van de jazz van de bovenste plank. De ster achter de muziek van ‘Blue Giant’ is namelijk jazzmuzikant Hiromi Uehara. Opvallend detail is dat zij mocht optreden tijdens de openingsceremonie van de Olympische spelen in Tokio van 2020 waar ze een uitbundig piano-optreden gaf. Voor ‘Blue Giant’ deed zij de filmmuziek opvoeren, schrijven én produceren. Maar zij was zeker niet de enige die aan de muziek werkte voor de film. Naast haar deden nog meer dan 30 andere muzikanten mee aan het maken van de unieke jazzmuziek.

Naast de muzikale hoogtepunten is het verhaal daaromheen ook verdienstelijk. Zoals kenmerkend voor anime krijgen de karakters van de personages diepte en komen we langzaam hun achtergrond te weten. Zo leef je gemakkelijk mee met de drie verschillende bandleden. Daarnaast blijft hierdoor het coming-of-age-aspect interessant door de verschillende perspectieven van de drie bandleden. Dit werkt mooi samen met de jazzcultuur die deze opgroeiende jongeren willen veranderen en verjongen.

Kortom, ‘Blue Giant’ is een intense ervaring die het best tot zijn recht komt op het grote doek. Een mooie introductie tot anime omdat de uitbundigheid niet in het tempo of actiescènes zit, maar in de muziekscènes. Deze scènes steken er met kop en schouders bovenuit. Dat je als kijker na het ene optreden al anticipeert op het volgende is daarom logisch en dat doen de leden van JASS overigens zelf ook.

Ian van Asch

Speciale vertoning: IFFR 2024
Bioscooprelease: 21 maart 2024